I det långa loppet...

”Jag måste ha varit olidlig”, berättelsen om Arvid Fredborg, är skriven av sonen Lars. Boken gavs ut i oktober 2023, några veckor senare och strax före sin 78-årsdag, avled författaren.

 

Arvid Fredborg, född 1915, var krigskorrespondent, författare och rådgivare. I februari 1941 blev han, mitt under det brinnande andra världskriget, Svenska Dagbladets man i Berlin! Där stannade han till maj 1943, då han återvände till Stockholm.

 

Därutöver hade han varit på många andra ställen i olika funktioner. Så blev det också efter Berlin-tiden. Arvid var en man med många järn i elden.

 

Det här är en detaljerad bok på 470 sidor, varav av 70 är noter och källförteckning, om Arvid Fredborg. Trots att jag förlängt lånetiden flera gånger, så mäktar jag inte ta mig igenom detta faktafyllda, småpräktiga, ambitiösa verk. Jag fängslades inte tillräckligt utan stannade på sidan 308… väldigt nära slutet, men jag pallar inte mer!  Men du kommer kanske längre?

 

Med tanke på ovanstående rader, borde jag nu spela Schuberts ”Den ofullbordade”… men varför inte en snutt av hans ”Die Forelle”, som han blev klar med 1817? Lite udda sättning med gitarr och tvättmaskin, men det ger ju en ren ton…

 

Eller kanske med piano & tvättmaskin, rent av…

 

 

Go’ tossda’!!!   Gla’ Påsk!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0