Jag ska be att få ställa upp…

…med att visa dig en grupp!

 

Idag är det Fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Som du säkert noterat, är jag intresserad av memoarer/biografier   -   spännande att läsa om människor, även om jag är medveten om att allt det skrivna inte behöver vara sanning…  Idag vill jag berätta om ”Rekviem för John Cummings” skriven av Bengt Ohlsson.

 

Boken handlar om John Cummings, som kanske är mest känd som Johnny Ramone, en av de fyra som startade punkrockbandet Ramones i Queens, New York, 1974. En av bandets mest kända låtar är ”Sheena is a punkrocker” och kom 1977. Bandet var stilbildande och valdes 2002 in i Rock and Roll Hall of Fame.

Boken berättar framför allt om huvudpersonen John Cummings sista år i livet och kampen mot sin cancer, men ger också många återblickar till det skapande punkband Ramones var. Det är en bok där verkligheten blandas med en snutt fiktion för Cummings i livets slutskede.

 

Ramones tillhör inte mina favoriter, har bara en samlingsskiva med dem, men jag kan ändå inte bortse från deras roll i rockmusiken. Boken är välskriven och ger en intressant inblick i musikens värld. Tre av bandets ursprungsmedlemmar är avlidna, två i cancer och en av en överdos, men bandet hade avslutats tidigare, redan 1996. Boken berättar bl a om det märkliga fenomen att bandet var populärare och sålde mer skivor efter att det upplösts! Jag tycker författaren lyckats skapa en bok som inte bara följer tidslinjen utan ofta väver samman ”gamla och nya” händelser på ett läsvärt sätt. Boken är mycket läsvärd, även om man inte är ”gammal punkare”!

 

Först hör och ser vi Ramones i full fart med http://www.youtube.com/watch?v=zGgfHZ02I2k ”Sheena is a punk rocker”  live från 1977. Punkrocken är inte känt för sina långa låtar med urlånga gitarrsolon…   2½ minut räcker för att berätta det som ska berättas!

 

Därför tar jag en låt till: http://www.youtube.com/watch?v=kU2SRNU955c   ”I don’t want to grow up” i bästa MTV-stil från Ramones fjortonde och sista studio album ”¡Adiós Amigos!”, 1995. Tänk att MTV, som startade med musikvideos i början på 80-talet, hunnit med både uppgång och fall och nu ägnar sig åt såpor etc.  

 

Och så http://www.youtube.com/watch?v=u6ELqW-7Mo0   ”I wanna be your boyfriend” med Per Gessle från Ramones-cover-samlingen ”The song Ramones the same”, från 2002. Albumtiteln travesterar på Led Zeppelins ”The song remains the same”, deras konsertfilm och livealbum från 1976.

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0