He’s a real nowhere man...

Idag är det Fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

”Överallt & ingenstans” (2011) är dagens bok. Staffan Heimerson, känd utrikeskorrespondent sedan snart 50 år, har här summerat sina tankar och funderingar kring en del av allt han rapporterat om. Många år arbetade han för Sveriges Radio och senare för Aftonbladet, efter att ha startat sin journalistbana på Nordvästra Skånes Tidningar i Ängelholm. Han har upplevt de flesta krig och oroshärdar efter andra världskriget. I boken skriver han om allt från hur han tog sig in på av oroshärdar stängda områden, men även en rapport från Kiviks marknad finns med i boken. Bland de intressantaste kapitlen hittar jag Heimersons tankar om en annan korrespondent, Ryszard Kapuscinski   -   en av hans böcker bloggade jag om för en tid sedan (!).

 

Korrespondentens grundfilosofi sammanfattas ganska väl av Heimersons Vilhelm Moberg-citat: ”Tro aldrig på en uppgift förrän myndigheterna dementerar den.” Och med det i tankarna följer jag bokens reporter från Nagorno Karabach via Kivik och Checkpoint Charlie till Zululand och fängslas av Heimersons noteringar och upplevelser.

 

Den här sortens ”diverse-böcker” kan jag ibland tycka blir för splittrade och oöverskådliga, men i den här bokens sällskap trivs jag. Lite om alla möjliga händelser, som i vissa fall, får mig att minnas tillbaka vad som hördes och sades i media på den aktuella tiden. Boken är värd att låna och läsa.

 

En av mina favoritlåtar med Beatles är ”Nowhere man” från ”Rubber soul”-albumet (december 1965). Här kommer den i en liveinspelning från 24 juni 1966 i München   -   vilken stämsång, vilket gitarrspel, vilket framträdande! http://www.youtube.com/watch?v=6FxX5JHvAiM

 

Och så har vi den här Unplugged-spelningen från 1991: ”Here there and everywhere” med Paul McCartney och vibrerande dragspel á la Musette…   riktigt ”grannt”, som skåningen kan säga! http://www.youtube.com/watch?v=kLow753QvL0   

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0