This is the end...

Jo, så sjöng Jim Morrison i Doors och det stämmer så till vida att idag är det årets sista fredag! Och årets sista “Litterära Hörnan”!!!

 

Dagens bok,  ”Sjung tills du stupar”, handlar om Tommy Körbergs liv och leverne och kom ut samma dag som han konserterade på Ystads Teater, den 14 november 2012. Skivan med samma namn hade kommit någon vecka tidigare och den visar vilken bredd Körberg besitter i den sångliga världen   -   Sinatra och visan behärskas lika fullt.

 

I boken beskriver han sin syn på de framgångar och motgångar han haft under alla sina år i nöjesbranschen och han drar sig inte för att vara tydlig. Han har synpunkter på många av de med-/motspelare han haft genom åren. Vid hans besök på Ystads Teater frågade jag honom bl a om Mikael Johansson och deras tid som ”Tom & Mick”, men fick ett lite undfallande svar. Svaret stod att läsa i boken, visade det sig, och det var inte aktuellt med någon reunion, insåg jag.

 

Körbergs tid i ”Chess” i London var givande, medan samarbetet med Carola i ”Sound of Music” blev jobbig i det långa loppet. Carola har, menar han, en enastående röst, medan allmänbildningen har mycket i övrigt att önska och att det hoppar en mängd grodor ur hennes mun, tillräckligt för att fylla ett terrarium…

 

Körberg berättar om sina förhållanden och sina barn med en blandning av värme och skam över tillkortakommanden och skilsmässor. Drogproblemen belyses också   -   problem som nu kräver disciplin att hantera och kontrollera, men fungerar!

 

Den här boken har jag sett fram emot, dels för att jag gillar Körbergs framfart i musiken, men även för att jag vill veta mer om hur han har och har haft det. Jag har sett honom i flera olika konstellationer, från Solar Plexus via ”Chess” till HasseåTage och som storbandssångare och, som nu i Ystad, i det lite mindre formatet. Bara tanken på hur han sjöng ”Anthem” i Chess i London ger rysningar fortfarande, 25 år efteråt! Boken är mycket läsvärd!!!

 

Jag tror vi skippar Körbergs insatser I Popbandstävlingen som sångare I Maniacs 1966 (de blev tvåa   -   Slam Creepers med Björn Skifs vann…) och går till en av hitsen från 1967, ”Somebody’s taken Maria away”. http://www.youtube.com/watch?v=BS2dVisHF1A  Då hade bandet utökats med en sångare och kallades Tom & Mick & Maniacs.

 

Och ”En fattig bonddräng”, från ”Så ska det låta” 2010, kan man ju bara inte gå förbi…  http://www.youtube.com/watch?v=9H1EC5D7ba8 

 

 Det finns massor av god Körberg-musik på Youtube   -   inte lätt att välja, men en till ska vi höra: ”Anthem”! Här i en live-version från Berwaldhallen, 2006. En bra avslutning på året, tycker jag. http://www.youtube.com/watch?v=R7QJe1oxpps 

 

Go’ freda’!!!   &   Gott Nytt År!!!

 

Skål tamejfan!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0