We are the Scatterlings of Africa...

Idag är det Fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Idag har jag fastnat för en bok, som kom för ett år sedan. En av författarna är en f d förbundsdirektör för Teaterförbundet och sedermera teaterdirektör, Rolf Rembe, som tillsammans med Anders Hellberg, försökt att reda ut vad som hände den där natten i Kongo, då FN’s generalsekreterare Dag Hammarskjöld miste livet. Det var natten mellan 17 – 18 september 1961, faktiskt på dagen 13 år efter att en annan svensk på FN-uppdrag, Folke Bernadotte, mördades i Israel…  Men det är en annan historia, som jag dock kommer att återkomma till.

 

Hammarskjöld hade engagerat sig i Kongokonflikten, som bröt ut i juli 1960, och hoppades kunna lösa tvistigheten med ett militärt FN-ingripande, samtidigt som han själv skulle försöka förhandla med de inblandade parterna. Boken beskriver ganska bra vilka våndor Hammarskjöld ställs inför i FN-arbetet. Konflikten handlade inte bara om kampen för nyskapade länder i Afrika, utan även försöken till frihet från europeisk förtryck, i det här fallet Belgien.

 

Boken ägnas även till att beskriva Hammarskjölds liv i sin ensamhet i FN-arbetet i bl a New York och hans intresse för poesi. Han var ju även författare och ”satt på” stol nr 17 i Svenska Akademin!

 

Jag hade hoppats få veta mer om vad som orsakade olyckan, men fick väl egentligen bara reda på att och varför den inte ens blev fullt utredd. Och inte blev jag klokare, möjligen mer frustrerad över flatheten hos ett antal personer i ledande befattningar, t ex utrikesminister Östen Undén (jfr Undéns ”agerande” i  Raoul Wallenberg-fallet…). Så jag är ”still confused, but on a higher level” (förhoppningsvis), men tycker ändå att boken har ett läsvärde.

 

När vi ändå är på ”utflykt” i Afrika, så kör jag en av mina favoriter, ”Scatterlings of Africa”

http://www.youtube.com/watch?v=gpu6dYfZWpY    från 1982. Det är ett sydafrikanskt band, Savuka, lett av Johnny Clegg och Sipho Mchunu, som framför låten. Clegg har komponerat och dessutom spelat in den ytterligare några gånger och han reser fortfarande runt med den!

 

När vi ändå är inne på den “gungiga” avdelningen, så kommer här ”Helele” http://www.youtube.com/watch?v=xs3q7vjRoQk  med Velile och Safri Duo. Låten hördes mycket under fotbolls-VM i Sydafrika 2010. Safri Duo är 2 pojkar från Danmark och låten är egentligen ”A.I.E. a Mwana”   -   en hit med Black Blood från 1975, men det är ju en annan historia… 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0