Eat to the beat!

Och så kom det några hekto reklam i brevlådan…  I den högen så slår jag, som vanligt, ett öga på veckans matpriser och –erbjudanden och blir lika förvånad, som förra veckan och förra veckan och veckan dessförinnan och…   Jag kan inte få in i min arma skalle hur det kan komma sig, att en oxköttbit producerad i Brasilien kan vara billigare än en oxköttbit producerad i Skåne!!! Eller att en lammkotlett från Nya Zeeland är billigare än en från Gotland! Kan någon förklara det för mig???
Betalar vi alla mellanskillnaden via skattsedeln i form av t ex handelsstöd till Brasilien eller vilket land det nu kan vara? Eller stödet tar omvägen via EU?
Eller producentländerna betalar ut någon form av transportstöd till sina exportörer för att få ut köttet till t ex Sverige?
Eller produktionen sker med någon sorts momsbefrielse?
Eller att obeskattad diesel används vid produktionen av en del av djurens foder?
Eller, må Gud förbjude, man har ett klenare djurskydd och tillåter hormoner och andra medikamenter till djuren?
Löneskillnader för dem som sköter, slaktar etc, ja det kan jag väl begripa, men i övrigt har jag svårt att förstå prisskillnaden på de färdiga produkterna   -   kan du?

Blir lite upprörd, så den första melodi som slår mig är ”Food indigo” och den är väl inte skriven än, tror jag. I stället får det bli Paul och Linda McCartney med ”Eat at home” från albumet Ram, som kom 1971. Som av en händelse återutges Ram här i slutet av maj med några extraspår och i remastrad form. Spisa på! http://www.youtube.com/watch?v=O0mhPzU5bI8   

Haj å Goodbaj!


Kommentarer
Postat av: farbrorsven

Min vän,Johnny!

Tyvärr beskattas djurfoder för hårt i Sverige. I Danmark kan man driva upp grisar mycket billigare, kolla priserna i affärerna! Det får oss att undra. Själv köper jag Svenskt kött istället för importerat salmonella. Man får vad man betalar för!

2012-05-10 @ 19:49:26
Postat av: Sara Hoff

Svensk köttproduktion är i en kritisk situation och framtiden för svenskt kött är oviss. Vi har en primärproduktion på exempelvis gris som minskat med 10 procent senaste året. Denna trend vi ser på samtliga djurslag. Nuvarande situation gör att vi på Scan tvingas höja priserna till kund och konsument för att kunna behålla en god utveckling och kompensation för våra djurleverantörers merkostnader såsom god djuromsorg, bra hälsostatus, hög livsmedelssäkerhet etc. Mervärden som vi är stolta över.



Konsumtionen av kött ökar i Sverige och det är marknadsledaren, importen, som ökar mest. Idag är cirka 50 % nöt, 65 % lamm och 35 % gris och fågel import. Anledningen till att importkött ökar beror bland annat på den starka svenska kronan som gör det prisvärt för kunder att använda utländsk råvara istället för svensk till bland annat EMV-produktion, trots långa transporter.



Vi är många som vill fortsätta ha en levande svenskt landsbygd, som värnar arbetstillfällen i små orter runt om i landet både i primär- och livmedelsproduktionen. Scan påverkar och säkerställer genom sin storlek en fortsatt svensk uppfödning med hög djurvälfärd, att det svenska landskapet behåller sin öppna karaktär genom betande djur i kombination med goda smakupplevelser och hög livsmedelssäkerhet.



...så gör som jag, grilla svenskt kött i sommar för den goda smakens skull!

2012-05-14 @ 11:44:01
URL: http://www.scan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0