Jau e’ en liden gåusapåug från Skåune…

Idag är det Fredag! Och “Litterära Hörnan”!!!

Författaren till dagens bok har faktiskt rastat huvudpersons hund… Kryptiskt, men författaren Jan Richters pappa, Henry, var med och skrev flera av huvudpersonens filmer och hunden behövde säkert rastas… Titeln på dagens bok är ”Edvard Persson” och kom för 6-7 år sedan, men oläst bok är en ny och oläst bok, oavsett ålder, eller hur?

Boken beskriver väldigt mycket mer om Edvards liv vid teatern och filmen än hans privatliv, även om det också belyses. Richter skriver intressant om Edvards växande ego, men jag saknar ett tydligare närmande av privatlivet. Visst finns beskrivet en del om alla fruntimmersaffärerna   -   han var ju en riktig ”kvinnokarl”, men min nyfikenhet om framför allt Mim, som var dotter till den storförskingrande kamrern på Staffanstorps sockerbruk, stillas inte. Och inte kunde jag läsa minsta lilla rad om att Sten Broman och Edvard Persson ofta sågs tillsammans på teater och restauranger och odlade det gemensamma kvinnointresset…    Läsvärd? Nja, jag tycker det saknas en del, så boken känns tunn även om den handlar om en sådan tungviktare som Edvard Persson.

Så här nära sanningen är han själv, den gode Edvard…  http://www.youtube.com/watch?v=XO_E-FE5pBA    

Och så tar vi lite vacker diftongsång… http://www.youtube.com/watch?v=5HHCPJcaWPc    

Go’ freda’!!!

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0