Pictures of Lily

Och så var det Fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

Idag tänkte jag berätta om Fredrik Skavlans bok ”Samlade teckningar”, som jag ”ramlade över” på stadens bibliotek.

Oftast gillar jag Skavlan på TV   -   finns några få undantag, när det blivit lite för mycket Skavlan och för lite gäst   -   men merendels är det ett program att både se och lyssna på. Och med det i tankarna, så lånade jag boken, som är lite av en ”Greatest hits   -   samlingsbok” med teckningar, där de allra flesta publicerats tidigare i olika tidningar och tidskrifter. Och kom ganska snabbt fram till, att det var ganska långt mellan skratten, så boken var inget för mig, men kanske för dig? För jag fattade kanske inte skojigheterna eller så var den dagens läshumör och -humor inte det rätta…

Jag kastar mig i stället in i musikens värld med Skavlankoppling och fastnar direkt för det udda, men fängslande framförande av Dan Hylanders ”Hjärtats slutna rum”  som Thorsten Flinck gjorde tillsammans med gitarristen Kenny Håkansson i TV 2012. Sången framfördes kanske inte med världens mest polerade stämband, men hjärta och smärta fanns det en masse! Svårt att inte bli påverkad, måste jag säga. Kennys gitarrspel var bländande och visade gott prov på fingerkänsla i att försöka följa och driva på sångaren! Kenny har en lång karriär i grupperna Mecki Mark Men, Kebnekaise och Dag Vag, men medverkade även på några av Bo Hansson plattor, bl a  Ur Trollkarlens Hatt.  Framträdandet med Thorsten Flinck hos Skavlan var dock inte deras första samarbete och det förklarar väl resultatet, så varsågoda: http://www.youtube.com/watch?v=X9iiKoNN77k    

Tyckte du nu, att detta blev lite ”för bra”, så ber jag att få bifoga, som en liten fredagsbonus, en 60-talare: ”Friday on my mind”  med  Easybeats.
http://www.youtube.com/watch?v=NSowZcvoqr4   

Go’ freda’!!!

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0