Take me to your heaven...

Har du tänkt på hur en dödsannons är utformad? Den är rektangulär, någon enstaka gång oval, och fylld med uppgifter om den avlidne och dess familj, släktingar och vänner. Oftast finns det en passande text, något om begravningen och så finns det en illustration, som t ex ett kors. Dessa bilder har faktiskt sina samlare! Nä, det samlar jag faktiskt inte på, men jag vet en som gör det! Och jag levererar bilder, när jag hittar något nytt. Detta samlarområde är kanske inte det vanligaste, men det har sina anhängare.

Och visst är det intressant att följa hur bilderna i dödsannonserna har förändrats. Bläddrar man i gamla urklippsalbum, ser man bara kors, möjligen med tunnare eller kraftigare utseende, men bara kors. Idag får jag känslan av, att man med bilden lite vill sammanfatta eller visa något om den avlidnes arbete eller intresse. Verktyg, vävstol, garnnystan, bowlingklot, fotboll, djur etc syns numera i annonserna. En dödsannons med bilden av ett fordon såg jag för ett tag sedan. Men, men, men, det blev kanske inte så bra när bilden visade en Ford Sierra och den avlidne hade jobbat på en helt annan märkesverkstad   -   då är det något fel som är galet…     Tror för min del, att jag ska ha en korg   -   passar väl en samlare…?

Musik passande till dödsannonser…  tja, varför inte ”The final countdown”   -   en världshit med Europe 1986. Här i ett cellsamt framförande av Liepaja Symfoni orkester tillsammans med Melo-M. Innehåller både headbanging och ett alldeles intressant soloutbrott 3 min in i framförandet   -   onekligen ett intressant inlägg i musikvärlden! http://www.youtube.com/watch?v=4wpTCOrHAZE&feature=related    

Idag bjuder jag på en ”annonsbonus”: Texten till ”It’s over” är skriven av Roy Orbison och här framför han sin hit från 1963 live i TV 1975. Han gjorde sina första inspelningar 1956 i Memphis hos Sam Phillips på Sun Records, ett bolag, som hyste en del andra glada pojkar: Carl Perkins, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley för att nämna några… Skapligt gäng…! Som skapade en del musikhistoria…!  Och fick ett antal miljonsäljare…!  Tror att de flesta av oss kan nynna på en och annan av deras små truddelutter…  Men nu lyssnar vi på Roy! http://www.youtube.com/watch?v=LMc263klrMQ    

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0