All we are saying is give peace a chance…

Idag är det Fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Dagens meloditextrad verkar ständigt vara aktuell, men gångbar även bakåt i tiden. Jag har läst en bok, som startar i 30-talets Europa i en tid då Englands premiärminister Neville Chamberlain förklarade att det blir ”peace for our time” efter ett möte med Hitler.

 

Anna Funder, australiensisk jurist och radio-/TV-producent, debuterade 2004 med boken ”Stasiland” och jag har läst hennes nya bok ”Allt som är jag”. Även den här boken har Tyskland som bas. Den är ett ”hopkok” av historia och romantik och startar med ”Året är 1933 och Ruth är tillbaka i sin lägenhet i Berlin”. ”…och Hitler håller sitt första tal som Tysklands rikskansler”. Ruth och hennes make Hans, som båda är unga och engagerade i en grupp av vänsteraktivister, hamnar i bekymmer. De har avslöjande uppgifter om att Hitler håller på att starta en upprustning av den tyska militären, tvärtemot vad som stadfästes i Versaillesfreden 1919 efter första världskriget. Gruppmedlemmarna jagas av Gestapo och några flyr till London och jobbar vidare därifrån med att försöka göra världen uppmärksam på vad som håller på att hända. Men Gestapos ”armar är långa” och når sina motståndare över allt i världen…

 

Jag må vara ”trög”, men erkänner att jag hade lite bekymmer i början med bokens berättande, där man befinner sig på olika platser och olika tidpunkter i kapitel för kapitel. Men när jag väl ”knäckt den koden ” och ”begrep” detta, så ”växte” boken och blev både spännande och underhållande. Boken är helt klart värd att lägga tid på!

 

Till detta kan man avnjuta AC/DC och deras ”Thunderstruck” från albumet ”The razor’s edge” (1990). Blixtar och dunder, här i en synnerligen energirik liveversion! http://www.youtube.com/watch?v=jJbnT018vgc&feature=related  

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0