The ruins of Berlin...

Även den här veckan har en Fredag! Då är det dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Jag har läst Renatus Deckerts bok ”Natten då muren föll”, utgiven 2009. Boken är en antologi med bidrag från drygt 25 olika författare, som berättar om vad de gjorde den 9 november 1989, dagen då Berlinmuren föll. Det visade sig dock, att väldigt många av dem inte mindes så värst mycket om vad de gjorde just den aktuella kvällen/natten…  Flera inleder sin berättelse med att förklara just det…  Men hur och varför ska jag då bli intresserad och vilja läsa vidare?

 

Tyvärr är det få av författarna som ger sig ut i Berlinnatten denna novemberkväll och därmed missar man (både de och jag) möjligheten att se och uppleva murens fall på plats. Det bästa med boken är nog att jag kan, lite mellan raderna, känna ett litet uns av livet vid tiden för DDR’s upplösning, men då har man ju kommit vid sidan av bokens titel.

 

Nja, det är onekligen en lite märklig sammanställningsbok och ibland känns det lite tveksamt att lägga tid på den. Jo, om jag lägger bokens rubrik åt sidan och koncentrerar mig på de olika berättelserna och läser dessa som enskilda beskrivningar av enstaka dagar i deras liv   -   en sorts utvecklat dagboksläsande   -   så blir behållningen för mig lite större. Dock inte någon särskilt stor läsupplevelse.

 

”The ruins of Berlin” sjunger Marlene Dietrich 1948 i filmen “A foreign affair” (Det hände i Berlin)

http://www.youtube.com/watch?v=VgDmDKkTn20  och 13 år senare kom muren…

 

Och för att fortsätta i filmens värld, så tar vi temat till ”Top Gun” (från 1986) med Berlin   -   ”Take my breath away” http://www.youtube.com/watch?v=d5K2W9IPlr0   -   något för en fredagskväll… 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0