Snälla, snälla, snälla, snälla...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Snälla är onekligen böckerna och filmerna av dagens författare, Lasse Åberg! Så även i boken ”Från A till Ö”, som kom 2012.

 

Att bläddra och läsa den här boken är som att följa med Åberg i en resa genom hans liv och samtidigt känna igen en del av bilderna. Jag är visserligen lite yngre än Åberg, men sakerna på bilderna, t ex flexiskivan med Siw Malmkvist och Lasse Lönndahl från Bildjournalen eller den signerade Ingemar Johansson-bilden, känns igen. Väldigt mycket!

 

Åbergs små berättelser är stundtals riktigt underhållande, som t ex hans möte med Goldie Hawn eller hans hedersdiplom från filmfestivalen i Moskva 1981.

 

Att musiken kommer att fortsätta med Electric Banana Band är det ingen tvekan om, men om det blir fler filmer i Sällskapsresan-serien får man inte veta. Filmdörren är inte stängd, skriver Åberg, men, men, men…

 

Egentligen hade jag bara tänkt att snabbt bläddra igenom boken för att titta på bilderna och så, men jag fångades och började läsa också. Och helt plötsligt var jag fast! Och läste med nöje igenom hela boken! Road och påmind om, framför allt, femtio- och sextiotalet.

 

Efter detta kan jag inte låta bli att spela Electric Banana Band live från Hultsfred 1997, tyvärr slutar klippet tvärt och abrupt, men det andra är ju så bra…

Och jag kan bara inte gå förbi Åberg och hans kamrater i dansen från filmen ”Repmånad” (1979)   -   fredagsmys…? Tja, svårt att inte gilla, i varje fall!

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0