Everyone knows that I’m just second hand...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Jag var på loppis (ännu en gång…) och hittade en pocketbok av ett, för mig i alla fall, känt namn, Jane Asher. Direkt kom jag att tänka på Paul McCartneys flickvän under 5 år i mitten av 60-talet   -   men kan hon ha skrivit denna bok, som kom ut i mitten av 90-talet? Hursomhelst, jag köpte boken. Nu har jag läst den också!

 

”Dödlig längtan” handlar om ett par i ett lyckligt äktenskap och de bor i London. De är framgångsrika i sina yrken, men inser efter tag att deras barnlöshet är ett bekymmer, som de inte hittar lösningen på.

 

Till sist provar de konstgjord befruktning, och…   …ja, vad händer sedan? Tror inte jag vill avslöja det, men spännande är det!

 

När boken var läst tog jag reda på vem författaren är och det är DEN Jane Asher, som var förlovad med Paul McCartney och vars bror, Peter, var ena halvan av Peter & Gordon. Denna duo härjade på topplistorna på 60-talet och Peter fortsatte på egen hand som framgångsrik skivproducent för bl a James Taylor och Linda Ronstadt.

 

Jane Asher, född 1946, gjorde karriär som skådespelare och även författare. Jag tyckte boken var välskriven och fängslande  -  var svårt att slita sig från den. Hoppas du hittar den på biblioteket!

 

”I’m looking through you” skrev Paul McCartney som en bitsk kommentar vid hennes flytt till Bristol och sin fortsatta skådespelarkarriär. Låten finns på albumet ”Rubber soul” (1965) med  Beatles. Här har vi låten i ”äkta stereo”…

Jane’s bror Peter är också väl värd att lyssna på, eller hur? ”A world without love” var Peter & Gordon’s hitsingle från 1964 och skrevs av Paul McCartney, även om det står Lennon-McCartney på skivetiketten.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0