Dann will ich vråla...

Idag är det fredag! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

I helgen startar Melodifestivalen 2013   -   ett spektakel i flera akter. Akterna utspelas dessutom på olika platser i Sverige och med olika artister i rollerna. Och då tycker jag att det passar alldeles utmärkt att jag berättar om en bok, som kom förra året, och som jag läst. ”Främling * En bok om Carola” har skrivits av Andreas Ekström och Johanna Koljonen.

 

Jag hade sett fram emot att få följa Carola och hennes liv och fram-/motgångar, både på scen och lite privat. Men så blev det inte! Det mesta i boken handlar om hennes religiösa vandringar och vad massmedia tycker i detta ämne. Långa utläggningar om relationen med press och media får jag också läsa om, men knappt en rad om konserter, teater, skivinspelningar  och om vilka musiker som medverkar osv. Tyvärr står det väldigt lite om samarbetet med herrarna i BeeGees vilket ju faktiskt resulterade i ett album   -  jag hade sett fram emot att få veta mer om inspelningarna, vem/vilka som deltog och hur arbetet flöt på.

 

På de sista sidorna i boken pratar man med Jan Theigen, känd norsk musikhjälte, nu boende i Ingelstorp strax utanför Ystad, och det lyste upp ”föreställningen”…

 

Boken lider tydligt av att författarna nöjt sig med att läsa en del av det som skrivits om Carola och intervjuat några av personerna ”bredvid” Carola, men inte pratat med huvudpersonen   -   historien blir alltför torftig/fattig för att bli riktigt läsvärd.

 

1987 gjordes en omorganisation på Sveriges Television, TV1 bytte namn till Kanal 1 och för att ”fira” detta, så gjordes ett jubileumsprogram. Ett av inslagen var det här med Anders Berglund, välkänd Melodifestival-dirigent, spelandes dragspel och en sprittsmittande Robban Broberg sjungandes ”Carola”, hans gamla hit från ”Tjejjer”-albumet 1969.

Vid Melodifestivalen år 2000 gjordes ett riktigt trevligt medley med riv och driv och flera av originalartisterna sjungandes ”sina” tävlingsbidrag   -   kan väl vara en bra uppladdning inför årets festival? Eller kanske en exposé över hur det skulle kunna vara? Valet är ditt!

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0