It’s a rich mans world...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

”Femtio nyanser av mörker” är bok nr 2 i en ”erotiska trilogi” av E L James, pseudonym för engelskan Erika Leonard, född Erika Mitchell 1963. Böckerna blev snabbt storsäljare och har givits ut i snart 40 länder.

 

Den första delen i trilogin, ”Femtio nyanser av honom”, har just nu 13 reservationer på mitt lokala bibliotek, trots att det snart är 1 år sedan boken kom ut…  Men bok 2 fanns inne just den dag jag var på besök, så jag passade på att låna den. En trilogi bör väl läsas i ”rätt” ordning, men jag tyckte det funkade så här också.

 

Boken handlar om unga vackra Anastasia Steele, som har ett förhållande med affärsmannen och stenrike Christian Grey, därav engelska titeln på första boken ”Fifty shades of Grey”.

 

Ana jobbar på ett förlag, den nye chefen har svårt att låta henne vara ifred och vill tvinga sig till ett förhållande med henne, men då köper pojkvännen Christian förlaget och chefen förpassas till ”f d chef”…  Ja, det är ett exempel på dramatiska händelser i boken…

 

Boken är ganska rapp i tempot och väldigt lättläst. Sexscenerna är ju omtalade och kan säkert uppfattas både lockande och störande med sina inslag av underkastelse, sadism etc. Detta är en vidareutveckling och förfining av ”Harlequin”-böckerna…   eller nu var jag i elakaste laget? Tvivlar lite på att jag ingår i författaren ”målgrupp”. Boken var ju faktiskt lite underhållande med alla sina vackra miljöer och så…

 

Dagens överskrift är hämtad från ”Money money money”, som fanns på ABBA:s fjärde album ”Arrival” från 1976. Här får vi se den officiella Polar-videon till låten.

Med tanke på bokens kvinnliga huvudperson och bokens innehåll, så tycker jag det passar med ”You shook me all night long” med Anastacia och Celine Dion   -   en välladdad AC/DC-låt!

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0