Jag hamrar och spikar, jag bygger en bil...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Jag har läst en bok om bilar och så…! Omslaget till boken pryds av en bensinpump med reklam för Mobilgas och med bilden av Pegasus, hästen i den grekiska mytologin   -   redan detta gjorde mig nyfiken.

 

Boken ”Hästkrafter” är skriven av norrmannen Lars Mytting och handlar om Erik Fryksen och hans 60-tals bensinstation. Han driver stationen och är en synnerligen duglig bilmekaniker   -   han sköter bygdens fordon med största intresse och ömhet och hittar lösningar till alla upptänkliga mekaniska problem.

 

Världens bensinstationer är dock i förvandling med försäljning av korv, mjölk etc och efter ett tag är Eriks Mobil-mack Norges sista med enbart pumpar och verkstad. Hur ska Erik klara ut det?

 

Detta var ett bra loppisfynd! En klart udda berättelse, men så underhållande! Jag följde med stort intresse mackägarens liv, vill jag påstå. Boken finns på min stads bibliotek   -   där f ö författarens mer kända bok ”Ved” från 2012 också finns.

 

”Wild horses” spelade Rolling Stones in redan i december 1969, men den släpptes inte förrän april 1971, då den fanns med på albumet ”Sticky fingers”. LP-albumet med den berömda gylfen med blixtlås  -   en idé av Andy Warhol. Här kommer låten i en ”live-i-studio”- inspelning i Tokyo från 1995 och nu har Ron Wood tagit över gitarrslingorna efter originalets Mick Taylor!

Och så tar vi lite ”power”-musik från Liverpool! Frankie Goes To Hollywood i ”The power of love” från 1984. Detta var deras tredje single och den, liksom deras 2 föregående singlar, nådde första plats på Englands-listan!

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0