Let me tell you ’bout a...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Även denna dag presenterar jag ett loppis-inköp. Boken ”När Tony Olsson mötte Janne Josefsson” (2011) skriven av journalisten Stig Hansén. Han har samlat några av sina tidigare tidningspublicerade intervjuer i boken. Det handlar om möten med allt från Iggy Pop till Sonya Hedenbratt, från Erica Johansson till Bob Dylan och Mikael Wiehe. Som synes är spannet stort.

 

Boken innehåller också ett par längre avsnitt, varav ett handlar om Thailand och turismen där och i grannländerna. Men, som boktiteln visar, så är väl ”det stora numret” intervjun med Tony Olsson, känd brottsling som dömdes till livstids fängelse för polismorden i Malexander.

 

Intervjuobjekten till trots, så tycker jag inte det här räcker till för att ge en intressant och givande bok. Vid den ursprungliga publiceringen av artiklarna i olika tidningar och magasin under en lång räcka av år, har det säkert varit intressanta inlägg. Tyvärr räcker det inte till en bok   -   det blir bara spretigt. Detta borde stannat i magasinen och jag borde ha låtit boken stanna kvar på loppisen!

 

Med mycket prat i boken flög mina tankar iväg till Electric Light Orchestra och deras ”Sweet talkin’ woman”, som ursprungligen fanns med på deras storsäljande dubbelalbum ”Out of the blue” 1977. Här får vi se och höra dem i en konsert från, gissningsvis, samma tid.

En annan texttanke for genom mitt huvud   -   ”…talking ’bout my…”   -   just det: ”My generation”! Jag började leta lite på nätet och hittade den här versionen med Rollator Stones… Men det visar sig att bandet kallar sig The Zimmers och ”My generation” är deras första singel och den kom i maj 2007. Listframgången stannade vid plats 27, ”men-lia-vell” (skånska för ”men i alla fall”). Varsågoda: The Zimmers!!!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0