Glenns över sjö och strand...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Idag blir det mycket om ett ”runt ord” (det är ju fredag…)   -   ”fotboll” är ordet, sa’ Bull! Glenn Hysén kom i augusti 2012 ut med boken ”Ha de’ gott: Konsten att bita ihop och komma igen” och nu har jag läst den. Bokens titel inleds med de ord, som Hysén avslutar sina Twitter-inlägg med.

 

Hysén beskriver i boken på ett ytterst grabbigt och schablonartat flåsigt sätt hur han tidvis levt (och lever) sitt liv. Vi får veta lite om hans båda äktenskap och en del om hans barn, inte minst Tobias och Anton. Livet med och efter fotbollen är också med i boken, som håller högt tempo med sina små korta kapitel.

 

Glenns förhållande till alkoholen ”rinner” som en röd tråd igenom boken, egentligen alldeles oerhört tragiskt, men det ”hurtfriska” berättandet tenderar att ta överhanden.Hans roll i fotbollsvärlden just nu är, att han är ass.tränare i Göteborgslaget Utsiktens BK, där f ö sonen Anton spelar   -   en av de få fotbollsspelare som öppet berättat om sin homosexualitet.

 

Detta är ingen bok för mig! Jag gillar inte detta flåshurtiga skrävlande tjafsandet   -   tycker det är pinsamt. Så, snälla Glenn, skriv nu inte fler böcker! Jag vill minnas dig som den respekterade, duktige och helhjärtat kämpande fotbollsspelare du var i bl a landslaget och Liverpool FC och inte som en tjafsig obetänksam ”sladderkärring”!

 

Så här såg det ut när Sverige mötte England på Wembley 1980   -   en Glennsande insats av Hysén!

Till detta serverar jag lite sydamerikansk fotbollshistoria med ”El Loco” och engelsk kommentator (startar inslaget med reklam, så klicka bara förbi den!):

Och så en minut närmare studie av ”Skorpionen”    -   Colombias målvakt René Higuita följer väl inte det gängse målvaktsmönstret, om man säger så…

Och så avslutar jag givetvis med skånsk fotbollsmusikhistoria live från Måndagsbörsen 1980   -   Torsson framför ”Det spelades bättre boll”:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0