Dance while the music still goes on...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

”Skådepelaren”, ja så står det på baksidan av boken, Michael Nyqvist, har nu kommit med sin andra bok, ”Dansa med oss”, med berättelser ur sitt liv. Läsaren får sig till livs både roande och rörande episoder i författarens liv.

 

Givetvis är det mycket om teatern, de första stapplande scenstegen men också om de val som kommer längs vägen. Val av pjäser, men också oron inför att stå på scenen och känslan av att det här kanske inte blir så bra som man tänkt sig. Teatern övergick ganska snart i filmande och i många fall ett framgångsrikt arbete med bra roller och insatser, inte minst i Hollywood!

 

I boken berättar han även lite om hur han fick veta att han är adoptivbarn och med den biologiska pappan från Italien. Nyqvist tillbringade f ö det första året av sitt liv barnhem.

 

Små korta berättelser från olika tidsperioder av Nyqvists liv och som blandats ”i tid och rum”, är nog en bra beskrivning av boken. Och jag ser detta som positivt. Boken är välskriven och ganska fängslande, så det var väl använd tid att gå till biblioteket…

 

Till det här bör man väl spisa dansmusik, gärna framförd av skådespelare… För jag föreslå en sång- och dansman? Jan Malmsjö! Vilken röst! Och vilket skådespeleri! Och när jag då ska välja låt, så fastnar jag på en sketch! Jag uppskattar när skådespelarna också har roligt, så det får bli ”Tvättomaten” från 1970 SvT med Malmsjö, Isa Quensel och Monica Nielsen   -   en omtumlande scen, om man säger så!

 

En annan duglig hantverkare i samma genre kan väl Frank Sinatra påstås vara, eller hur?

“Come dance with me” kom 1959 och albumet med samma namn blev hans mest framgångsrika med 140 veckor på Billboard-listan! Sinatra fick flera olika Grammy’s också för albumet. Får jag lov till en dans?

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0