Oh dessa grönt granna granar...

Nu är det ju!!! Och dags för “Hörliga Julhörnan”!!!

 

Ja, nu har du väl öppnat dina julklappar (för det blev väl, som vanligt, ”god tilldelning”…) och emballaget är väl samlat och sorterat…  Kanske dags för en lugn kopp kaffe? Det är ju lite tidigt att börja läsa julklappsböckerna   -   dessutom var det ju en, som du redan hade, eller hur?

 

Och så är det ju dags att slå ett öga på FB, kanske hög tid denna högtid, rent av? Och där finns då ”mina” julsånger redo att avlyssna och –njuta! Ta nu en knäck till och, varför inte, ännu en marsipantomte och spisa tillsammans med kaffet och musiken!

 

Idag bjuder jag på något lite nyare tongångar och börjar med Lisa Miskovsky och Kalle Moraeus, som har en 4-spårs julskiva ihop utgiven 2014. ”Klockor ring för mig” har Miskovsky skrivit tillsammans med Annika Norlin, som vanligtvis hörs som Hello Saferide eller Säkert!. Tycker att de fått till en ganska skaplig julstämning och –ton.

 

År 2010 kom Coldplay med den julklingande ”Christmas lights”, som f ö fått svensk text av Ulf Schagerström till Tommy Körbergs nyss utkomna julskiva. Coldplay är ju duktiga på klanger och stämningar i sina låter och lyckas väl med julerierna också. Här hör vi dem live från Liverpool i en spelning från den 19 december 2010 med lite extra hjälp av Gary Barlow från Take That. Jag är väldigt förtjust i den lite ”folkmusikhaltande” takten, som f ö accentueras än mer med trummor och bas drygt 2 min in i sången! Med pepparkaksburken på pianot   -   Hej å hå, jula på!!!

 

 

Goo’ juul !!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0