Working on a...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Och så noterar jag enkelheten i att i dessa dagar arbeta sig till svettdroppar i pannan… Inte alls tokigt, eller hur?

 

Efter gårdagens strandvisit, som fick överges efter knappt 1 timmes sandblästring av min kropp i den kraftiga vinden, så kom jag att tänka på en bok om norrländsk karghet som jag nyligen läst. Tankarna for iväg till Torgny Lindgrens 7 år gamla bok ”Norrlands akvavit”.

 

Den åttiotreårige Olof Helmersson återvänder efter många år i Umeå till ”sitt” Nedre Avabäck i Västerbottens inland. Predikanten, som frälste bygden, är tillbaka som f d predikant för att återse och åter omvända församlingsborna.  Han har, med ålderns rätt, kommit fram till att frälsningen var meningslös!

 

Torgny Lindgrens bok, ”Norrlands akvavit”, blev nominerad till bästa svenska roman 2007 och i den får vi följa Helmersson på cykel i hembygden. Han stannar till och får, under en kortare period, inkvartera sig i ett av husen för att fullgöra sitt egenpåtagna uppdrag.

 

Flera av hans församlingsbor ”möter” han via gravstenarna på kyrkogården, men några finns kvar i livet. Detta blir sällsamma möten med gamla kamrater och bekanta med minnesbilder och förklaringar, flera med överraskande utfall dessutom.

 

Detta är en varm bok i ganska lågmält tempo, men ändå händelserik. Lite annorlunda berättad, men klart tilltalande. Rekommenderas!

 

Det är inte utan att man får lite ”blåa” känslor… Och då tar jag hjälp av Duke Ellington i låten ”Blue feeling”, en egen komposition inspelad 10 jan 1934, dvs för 80½ år sedan!

Och så tar jag en favorit i repris: ”Blue feeling”, den här dock skriven av skotten Jimmy Henshaw. Här framförd av Toulluvaara-bandet Shanes, som spelade in låten till sitt andra album ”The Shanegang” 1965.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0