Får man ta hunden med sig in...

Nu är det inte fredag, men ändå dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Hasse ”Kvinnaböske” Andersson har tillsammans med Michael Nystås ”samlat ihop” minnen, berättelser, foton, urklipp och musik i boken ”Jag har skrivit mina sånger”. Hasses liv och leverne passerar revy i boken, som kom 2013.

 

Musikintresset väcktes tidigt hos Hasse och det bildades ”popband”. Efter ett tag förändrades dock musiken till att bli mer country-inriktad. Första skivan gjordes, utan att bli ”det stora genombrottet”. Hasse började skriva sin egen musik och sjöng med sin skånska accent och ”skåntry’n” var född.

 

Låten om ”Änglahund” blev det stora genombrottet och en livslång önskelåt var skapad. Fler hits skulle följa, men ”Änglahund” var och förblev den största.

 

Boken nämner både första och andra frun, men jag kunde inte hitta någon djupare förklaring till att det blev så. Däremot nämns samarbeten med Östen Warnerbring, Eva Rydberg, Mats Paulsson (Peab-broder), Gösta Linderholm och flera olika revy-engagemang. Kal P Dal var en nära vän, som tyvärr lämnade scenen i alldeles för unga år.

Hasse berättar också om sitt stora engagemang med att hjälpa människor i olika sammanhang med spelningar, besök och insamlingar. Stora insatser på många håll.

 

Detta är en bok skriven och sammanställd med värme och kärlek, men som blivit lite i tjockaste laget. Upprepningarna är lite tradiga och ibland blir det lite för mycket ”hurra, vad jag är bra” av det hela. Gamla skivrecensioner citeras alldeles för mycket från, medan jag saknar några rader om Hasses familjeliv, som skilsmässan och hur den påverkade t ex Hasses musik.

 

Och inte imponerar infon kring den bifogade CD-skivan, där omslaget visar på 28 låtar, medan det i verkligheten rör sig om 30! Diskografin känns heller inte helt ok   -   får intrycket att där saknas bl a en del singlar och samlingsalbum. Visserligen gläds jag över ett foto på en gammal arbetskamrat, men ”Nja” är ändå mitt ”bästa bud” på denna bok.

 

Hasse har även medverkat i Arlövsrevyn och bl a framfört den här skånska språkvisan.

När jag nu ändå ägnar detta inlägg åt Skåne, så kan jag lika bra göra reklam för grannens ”påg” också. Han kommer att medverka i ”Allsång på Skansen” i sommar och han heter Björn, men i musikens värld är det John de Sohn! Här kommer han tillsammans med Kristin Amparo i ”Dance our tears away” från 2013:

 

 

Go’ torsda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0