If you leave me now...

Det är med sorg i hjärtat jag slickar igen kuvertet och säljer mina Scania-aktier till Volkswagen AG. Hade jag valt att inte sälja min pyttelilla post, så hade VW ordnat det med tvångsinlösen, eftersom institutioner, pensionsbolag m fl redan agerat så, att VW uppnått 90% ägande av Scania.

 

Scania startade år 1900 i Malmö (Skåne), därav namnet Scania = latin för Skåne. År 1911 gick man samman med Vabis i Södertälje. Vid sammangåendet med Saab 1969 ändrades namnet till Saab-Scania, men när personbilsdelen såldes i mitten av 90-talet, så kortades namnet till Scania.

 

För ett antal år sedan ville man gå samman med Volvo, men EU betraktade affären som monopolistisk och sa ”Nej”, men nu verkar det vara helt ok med VW…  Ännu en innovativ industriklenod försvinner ur landet, visserligen bara ägandet… just nu, i alla fall… Undrar vad som nu skall följa i ”integrationens” namn…

 

Varför blev det då så här? Ja, jag vet ju givetvis inte det, men jag ser kopplingen till den avbrutna svenska sammanslagningen, då Volvo i ”stridens hetta” köpte upp en mängd Scania-aktier. Tror att det handlade om över 20%, som man sedermera tvingades att sälja och då passade VW på att utöka sitt ägande. De ägde sedan tidigare ett annat lastbilsföretag, MAN. Tydligen ok med MAN+Scania, men inte med Volvo+Scania, skriver jag inte utan lite bitterhet.

 

Nu tänkte jag inte låta chauvinismen ta över, men vi kan väl ändå lyssna på Siw Malmkvist i hennes hit ”Ingenting går upp mot gamla Skåne” från 1968. Tyvärr bara till stillbilder, men liavell…

Och, som du säkert vet, så skryter inte skåningen  -  han bara säger som det är (eller på egna tungomålet: En skåuning skryder ente  -  han bara sier som de’ e’!). Och vad passar då bättre än Eva Rydberg sjungandes ”En skåning ifrån Skåne”, även om ljudet inte är det bästa. Melodin är Merle Haggards helpatriotiska ”Okie from Muskogee” från 1969 som givits en ”svånsk” text.

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0