“Bill” me up, buttercup...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Men först: Det kom en faktura! Det gör ju det lite då & då…  Den här fakturan kom från Transportstyrelsen. Jag passerade Göteborg på motorvägen på väg norrut en fredagsmiddag i oktober. Och blev fakturerad 8 (ÅTTA) kronor för denna min förbifart!

 

Som ekonom är man ju nära sammanbrott när man tänker på vad denna faktura kostar att administrera för Transportstyrelsen och Göteborg…

 

Hur blev denna helkorkade Göteborgs-idé verklighet? Jag hade förstått det hela om man lade vägtullar på körningar in mot/i centrum, men här handlar det om en ren förbifart! Dessutom finns det inget alternativ, om jag inte vill köra via Borås, förstås…

 

På lördagen däremot, vek jag av från motorvägen och in till Valhalla IP för att titta på fotboll, men på lördagar/söndagar är vägtullen avstängd…

 

Fakturan kommer givetvis att betalas, den motsvarar väl en halv påse (h)julgodis eller så, får väl se vad jag nu får dra in på… 

 

Kan ju alltid ta en tur till en loppis… Hittade där f ö ”Mina olympiska vinterspel” av Torsten Ehrenmark. Boken kom för 30 år sedan och det har timat ett antal olympiska vinterspel under dessa år. Det kan jag väl stå ut med, men det stora problemet är, att sättet att skriva och uttrycka sig liksom själva berättandet har förändrats. Och detta gör att det blev ett meningslöst tradigt läsande.

 

Jag har alltid varit en ”fan” av Ehrenmark och gillat hans böcker och, inte minst, hans prat i radioprogrammet ”Sommar”, men det verkar nu som att ”bäst-före-datumen” har passerats, tyvärr. Tackar för det roliga som var!

 

”Göteborgs hamn”, ja ungefär så låter inledningen på ”Scatterlings of Africa” med Juluka och ungefär så brukade Clabbe Geijerstam ”prata in den”. Johnny Clegg startade detta sydafrikanska band redan 1969 och skivdebuterade 7 år senare. ”Scatterlings…” blev 1982 deras stora hit och fanns på bandets 4:e album. Juluka splittrades 1985.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0