Du, jag ger dig min morgon...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Peter Mosskin har skrivit en ”biografi” kallad ”Fred Åkerström * Ingenstans fri som en fågel” (2014). Jag har läst den och kan inte riktigt bestämma mig för om det verkligen är en ”biografi”. Det är ju mest textcitat ur melodier Åkerström sjungit och spelat in…   som visserligen kan visa och berätta lite om sångaren, men…

 

Nä, detta är ingen bra bok. Och inte blev det bättre när jag redan på sid 15 läste ”…att Fred debuterade året efter Bob Dylan, men samma år som Beatles.” Med det vill författaren få fram årtalet 1963, men Beatles första egna skiva kom 1962…

 

Möjligen kan jag glädjas åt raderna om Visfestivalen i Västervik 1979, då han lockade in dotter CajsaStina, knappt 12 år gammal, på scenen. Hon framförde ”Flickan i trädet” och det blev hennes bejublade artistdebut! Och jag var på Visfestivalen!

 

Jag saknar mycket i denna bok, så läs hellre CajsaStinas berättelse om och till sin pappa, ”Du och jag, farsan”!

 

Att sjunga kunde kan, Fred. Här hör & ser vi honom i ”Jag ger dig min morgon” i Janne Carlsson show 1981 i SvT.

Och dotter CajsaStina låter så här tillsammans med Åsa Jinder i ”Av längtan till dej” live från TV.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0