You are the dancing Queen...

Varför är det så få fredagar i veckan? Jag behöver några extra för att komma i fas med mina lästa böcker! Så jag föreslår dagens ”extrautgåva” av “Litterära Hörnan”!!!

 

Baksidestexten till boken ”Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten” (2014) av Anna Hedlin lockade mig att låna och läsa den. Tyckte det lät spännande med ”hårdför politik i en berättelse om makt och utsatthet” om ”det engelska hovet under Tudor-renässansen”…  Men tji, vad jag bedrog mig!

 

Jag fångades inte alls av kungens jakt på en kvinna/drottning, som kunde ge honom en son och prins. Det är kvinnor och intriger hit och dit, liksom lorder, baroner och grevar till höger och vänster. Och ett och annat huvud rullar, men vadå?

 

Många fängslas i boken, men jag fängslas då rakt inte av den och lämnar den och tackar biblioteket för lånet, helt utan saknad.

 

Och på tal om kungligheter… ”King of rock’n’roll”-titeln är det flera som aspirerar på, men jag väljer helt på eget bevåg: Elvis Presley! Men för att inte ”rocka” till det alldeles för mycket denna veckans första dag, så väljer jag en låt ur filmen ”Girls! Girls! Girls!” från 1962: ”Return to sender”:

 

Aretha Franklin ges ofta epitetet ”Queen of soul”, så jag tycker vi lyssnar på henne i ”I never loved a man (the way I love you)” skriven av Ronnie Shannon. Låten blev en stor hit 1967, men här hör vi den ”hemma hos Obama” 2014. Aretha fyller f ö snart 73 år…

 

 

Go’ månda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0