Time to worry, cry wolf...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Ulf Mårtensson har grävt djupt i arkiven på Ystads Allehanda m fl ställen och intervjuat en del personer med inblandning i eller anknytning till Hasse & Tages arbete i sydöstra Skåne. Boken, ”Hasse & Tage * Från äppelkrig till vargatid”, kom redan 2008.

 

Tomelilla sattes på kartan av de här herrarna, först med sommarhusköpet och senare med Ambumsgården. Denna gård i Sälshög, strax norr om Tomelilla, kom att bli platsen för repetitionerna av ”88-öresrevyn”, men också för boende och filminspelningar. De berömda ”gumpavgjutningarna” finns f ö fortfarande kvar där.

 

”Äppelkriget” var första filmen de spelade in i dessa trakter, men fler följde, bl a ”Ägget är löst” och ”Picassos äventyr”. I boken får vi bl a veta att delar av ”Ägget är löst” spelades in på Skånemejerier i Lunnarp med tagningar både ute i mejeriet och i matsalen   -   jag vet, för jag jobbade där då och fixade autografer av några av skådespelarna…

 

Men det fattas i boken en liten upplysning om ”Falsk som vatten”. Det togs scener till den även på Ystads Teater   -   jag vet, för jag var statist och insatsen blev inte bortklippt, även om den var försvinnande kort…

 

Detta är boken om Hasse & Tage på Österlen och lite till   -   det här är sammanfattningen. Och den är kanske inte märkvärdig i sig, men deras filmer från den tiden är långt ifrån bortglömda och gagnade utan tvekan även trakten. Boken är en trevlig påminnelse om både filmerna och filmningen!

 

Vargatider anknyter till förvisso till filmskapande på Österlen, men veckans händelser i Paris ger ordet ytterligare en dimension. Passande musik till det eländet kan kanske vara denna lätt stillsamma vackra melodi? Jag tänkte mig ”The only living boy in New York” från Simon & Garfunkels gigantiska hitalbum 1970 ”Bridge over troubled water”, som f ö blev duons femte och sista studioalbum.

 

På tal om vargar, så flyger tankarna direkt till Steppenwolf, som John Kay bildade 1967 i Los Angeles. De är väl mest kända för ”Born to be wild”, som blev ledmotivet till filmen ”Easy rider” 1969. Men idag fastnar jag för ”Magic carpet ride” från deras andra album, döpt på bästa dansbandsvis till ”Steppenwolf the second” (1968). Här i en orgelflödande liveversion av lite senare datum.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0