A collection of...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Boktiteln ”Vad gör alla superokända människor hela dagarna?” lockade mig på loppisen. Fredrik Lindström författade verket, som kom 2001. Detta är ett tjugotal korta berättelser om de superokända och hur de fördriver tiden.

 

Enkelt sammanfattat: Håll dig ”På spåret”, Fredrik! Det här var inte särskilt upplyftande!

 

Och inte fastnade jag för ”Vi ska inte låta oss raderas ut ur historien  *  Om arbete och kamratskap vid Draka Kabel i Ystad  (2014)” heller.

 

Första halvan är en historiebeskrivning över Bjurhagens fabrik i Malmö och dess utveckling och fortlevnad till att bli Draka Kabel i Ystad. Andra halvan av boken är kortare och längre berättelser, skrivna av tidigare anställda med bl a en lång utläggning av en tidigare fackföreningsordförande på arbetarsidan.

 

Historien var kul att läsa om, medan de anställdas egna berättelser, om vem som körde vilken produktionsmaskin, antagligen är mest intressanta för dem själva. Jag fångades tyvärr inte!

 

Ja, det var mycket om människor, så jag låter Barbra Streisand fortsätta i samma anda med ”People” ur filmen ”Fanny girl” från 1968. Motspelare i filmen är Omar Sharif, som avled i fredags 83 år gammal.

 

I september 1967 kom Doors med sin förklaring om människor i hiten “People are strange”, som hämtades från deras andra album ”Strange days”.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0