Krook-ed on a feeling...

Nu är det förvisso tisdag, men ändå dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Med underrubriken ”Drottningen av skrattet och gråten” kom Astrid Hasselrots bok om Margaretha Krook 2014. Hasselrot har intervjuat personer, som jobbat med Krook, och läst artiklar etc om henne, men de har aldrig träffats. Boken koncentrerar sig framför allt på skådespelarkarriären, som jag saknar en sammanställning över.

 

Det tog lite tid innan Krooks karriär satte fart. Hennes kamrater från Dramatens elevskola, som t ex Max von Sydow, Jan-Olof Strandberg, Lars Ekborg, Ingrid Thulin och Yvonne Lombard, var ”snabbare ur startblocken”.

 

Det dröjde också innan en utseendefixerad bransch insåg och förstod Krooks skådespelarkonst…  Men när väl alla ”gammal tant-rollerna” var avklarade, så kom de stora rollerna, som klarades med bravur! Och succéerna radades upp, både live och på TV. TV-teatern blev till en stor framgång.

 

Krook roade oss i TV som t ex i tärningsspelet ”Skattkammarön” ur Estrad  -  obetalbart! Margarinreklamen tillsammans med Ernst-Hugo Järegård gick heller inte obemärkt förbi, liksom insatserna i flera säsonger av radions ”På minuten”.

 

Allt detta är boken bra på  -  författarinnan har läst på ordentligt. Men var tog privatpersonen Margaretha Krook vägen? Nej, hon kom, eftersom hon vägrade medverka i veckopressens ”hemma-hos-reportage, liksom inte med i den här boken. Där fanns ju inget ”att läsa på”!

 

Därmed faller boken i mina ögon. Jag hade nästan klarat mig med att läsa om Krook på Wikipedia, där finns dessutom en sammanställning över hennes större filmroller…  Men teaterrollerna, då? Hennes rollgestaltningar på Dramaten finns på deras hemsida under rubriken ”Rollboken”.

 

Jag är besviken på boken och tröstar mig med lite margarinreklam! Margaretha Krook tillsammans med Ystadsonen Ernst-Hugo Järegård:

 

På YouTube finns ett brett spann av ”rörliga bilder” med Krook, allt från Bergmanfilmer till uppläsningen av ”Prostens barnbarn”. Och av allt detta väljer jag en snutt från Sveriges Radios ”På minuten”! Lennart Swahn försöker hålla ”ordning på” Margaretha Krook, Hans Alfredsson, Stig Järrel och Moltas Eriksson i deras iver att förklara rubrikerna, som t ex i ”När jag torskade i Östermalmshallen” från 1986:

 

Och så har vi ju ”Skattkammarön” ur SvT’s Estrad 1967. Margaretha Krook, Lars Ekborg, Gunwer Bergkvist och Åke Grönberg briljerar i sällskapsspelets ädla konst:

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0