Dansa samba med mig...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Klas Gustafsons tidigare böcker om bl a Monica Zetterlund, Tage Danielsson, Cornelis Vreeswijk läste jag med stor behållning, därför var valet enkelt när det gällde hand bok ”Lyssnarens guide till Cornelis” (2013). Det är en omfångsrik bok på mer än 550 sidor och behandlar 216 låtar med svensk text av Cornelis och insjungna av honom.

 

Bokens upplägg att ta sångerna i bokstavsordning innebär i och för sig ett rejält skuttande i Cornelis liv, men ger samtidigt en rörlig och alert framställning. Jag förvånas av Cornelis ”skuttande” mellan musikstilar och politiska åsikter, men samtidigt uppfattar jag en Cornelis-längtan, att jobbar gör man för att därefter kunna njuta… 

 

Tidigt visar han sina bekymmer med och kunskapsbrist (intressebrist?) i att kunna hantera pengar. Kontanter och förskott är hans melodi, därav de många skivbolagsbytena. Skatter och sån’t är ”obehagliga avbräck” och snart leder detta till skattemyndighets och kronofogdes jakt på honom och hans inkomster.

 

Många olika bostadsorter inkl kortare återflyttningar till Nederländerna, musikskapande och inspelningar där och i Danmark och Norge utöver Sverige, visar också på oron i Cornelis liv. Men aktiviteterna gav också framgångar, bl a är hans ”Veronica” med i Danmarks mest sålda bok, ”Højskolesangboken”, som en av få ”utländska” sånger.

 

Men nej, detta var ”en bok för mycket” för mig. Textanalyserna med kopplingarna till Bellman, Ferlin, Brassens etc etc tar nästan udden av Cornelis eget skapande. ”Det mesta är redan skrivet” och Cornelis bara ”friserar och återupprepar”… 

 

Till sist avverkas en Cornelis-diskografi på 4 sidor med enbart album och utan ingående låttitlar och omslagsbilder! Dessutom saknas singel- och EP-skivor, som i en del fall hade unika utgåvor och som inte fanns på albumen! Klent! Därutöver borde t ex de holländska skivorna varit med, trots bokens textgrundtanke.

 

En av mina favoriter i Cornelis musiklåda är ”Sommarkort”, men för dagen väljer jag ovannämnda ”Veronica”i hans holländska inspelning från 1972 med lite annan instrumentering än den svenska inspelningen från 1968.

 

”Poem, ballader och lite blues” var Cornelis dubbelalbum från 1970 där han jobbade med bl a Björn J:son Lindh, Rune Gustafsson och Georg Wadenius. ”Sonja och Siw” skrev Cornelis tillsammans med Wadenius, en glad avslappnad trudelutt:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0