Vi är laddade, vi är tända...

Varför är det så få fredagar i veckan? Jag behöver några extra för att komma i fas med mina lästa böcker! Därav denna ”extrautgåva” av “Litterära Hörnan”!!!

 

Boktiteln ”Mina uppfinningar” lockade mig. Författarens namn, Nikola Tesla, klingade inte alldeles obekant. Ett av bokens kapitel handlade om teslaspolen och där var igenkännandet! Dock utan att exakt veta vad det handlade om…

 

Nikola Tesla föddes 1856 i nuvarande Kroatien och kom efter studier i bl a Ungern få Europa och USA som arbetsområde för sina uppfinningar och visioner. Hans uppfinningar är många och flera har fortfarande användning, inte minst sättet att transformera upp nätspänningen, så att el kan transporteras över långa sträckor, t ex från Sveriges vattenkraftverk.

 

Under 1880-talet var kampen hård i USA om strömmen, skulle det vara likström, som Thomas Edison försvarade, eller växelström, som Tesla och George Westinghouse förordade. Växelströmmen vann!

 

Så gott som all el i världen genereras, distribueras och används till mekaniskt arbete med Teslas metoder, framtagna för över 100 år sedan! Och vid samma tid lade han fram sitt förslag på ett globalt informationsnät för trådlös överföring av ljud och bilder…  men tiden var inte mogen…

 

I boken läser jag ”…att mekanismer kan produceras som agerar som om de i viss utsträckning ägde förnuft…”. Det låter som en enkel beskrivning av en robot, eller hur?

Tesla beskriver även en trådlös info-överföring, som skulle kunna hanteras i ”…en billig mottagare, inte större än ett armbandsur…”, som skulle möjliggöra att lyssna på tal eller musik oavsett plats eller avstånd… Låter som att han beskriver det vi gör nu, drygt hundra år senare.

 

I januari 1943 hittas Tesla död på sitt hotellrum i New York, där han bott i tio år. Tilläggas kan, att senare samma år kom USA’s högsta domstol fram till, att det var Tesla, och inte Marconi, som uppfann radion! Teslas aska fördes f ö till Belgrad 1957.

 

Boken är intressant, även för mig, men erkännas ska, att jag begriper ju inte så mycket av ritningar, formler och förklaringar av de tekniska lösningarna. Ska nog hålla mig till mina T-konton och Excelfyrkanter… Men jag fångades av beskrivningarna av vad uppfinningarna kunde användas till och visionerna om framtiden. Detta är säkert en höjdarbok för teknikerna!

 

Och titta vad jag hittade på Youtube: ”Gangnam style” genom teslaspolar! Kanske inte så vackert, men klart udda!

 

Nikola Teslas upptäckt och vidareutveckling av växelströmmen (AC på engelska) ”regerar” fortfarande och kombineras den med likström (DC), då hamnar man som av en händelse i musikbranschen hos AC/DC! Och vem minns inte ”Thunderstruck” från body-pumpen på gymmet??? Här har vi AC/DC i deras egen video med Angus Young med skoluniform och duckwalk. Låten är hämtad från deras album ”The razors edge” (1990):

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0