I use the best, I use the rest...

Varför är det så få fredagar i veckan? Jag behöver några extra för att komma i fas med mina lästa böcker! Därav denna ”extrautgåva” av “Litterära Hörnan”!!!

 

Med boktiteln ”Irene Panik” fångades jag direkt! Fyndig titel på Carin Hjulströms bok från 2014 och det räckte för att jag skulle låna den på biblioteket… Och när jag väl började läsa, så var jag fast!

 

Detta är en sanslös och fantasifull berättelse om Irene, flerbarnsmamma, VVS-handlarmaka, djurskötare etc på gården Grangläntan i Hällingsjö socken! Irene sliter och släpar för att ”vara alla till lags” på den aldrig helt färdigrenoverade gården. Maken och 3 tonåriga barn är brukare av hennes service, därtill kommer alla djuren…  kaos, är väl det bäst beskrivande ordet…

 

Men saker och ting förändras och Irene lämnar bygget… och börjar ett nytt liv…  som utvecklar sig än mer än hon någonsin trott/befarat…  kaos blir till en framgångsfaktor…  som får henne att upptäcka nya sidor hos sig…  och möta nya människor…  börjar nästan bli stenkul!

 

Hjulström har lyckats med ett flertal småfinurliga meningar, som pojken/korvhandlarens: ”Mat är så gott att man nästan skulle kunna leva på det”. Lätt underfundiga skrivningar att le åt, men hela berättelsen är en underhållande resa i Sverige. En resa som nästan startar i panik och fortsätter i samma höga tempo för Irene.

 

Detta är en bok, som roar mig med sin iderikedom och sitt tempo! Jag ser redan reklamen för långfilmen med Maria Lundqvist i huvudrollen…

Sex Pistols och deras debutsingel och hit från 1976, ”Anarchy in the UK”, passar alldeles utmärkt här. Stökig låt med bra driv, ungefär som boken…

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0