Fem meter upp i luften…

Nu är det förvisso tisdag, men ändå dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

”Fem meter upp i luften” är titeln på en låt av bob hund med text av bandets sångare, Thomas Öberg, som f ö fick en Grammis 1997 som bästa svenska textförfattare. Låttiteln fick även bli den här bokens titel och innehåller bidrag från 16 olika personer, bl a Öbergs bandkamrat Conny Nimmersjö.

 

Flera av bidragen beskriver resp författares första egna musikupplevelser. Föräldrars, syskons eller kanske lekkamraters musik lyssnas på varvid lyssnaren påverkas mer eller mindre.

 

Sara Kadefors, Mats Olsson och Håkan Lahger är 3 av de kändare författarna i boken och har, som vanligt, bra driv i sina berättelser, kanske t o m lite ”overdrive”. Olssons utflykt till New York 1976 är lite åt det hållet, men ändå roande.

 

Alla kapitlen var väl inte så underhållande direkt, men flera var riktigt bra och jag log igenkännande vid flera tillfällen under min läsning. Låt mig citera ”Vad är det första man gör när man… hamnar tillsammans i trivsam hemmiljö? Går igenom skivsamlingen, sätter på favoritlåtar, pratar musik…”. Detta kände jag verkligen igen! Detta lilla avsnitt var ”belöningen” för att jag läste boken!

 

Nu vore det ju enkelt att ta boktitellåten med bob hund, men i stället väljer jag deras nya ”Rocka billigt” i en stimmig inspelning från Garageprojektet i Hammenhög den 15 augusti i år! Energin i spelningen går inte att ta miste på!

 

Och när jag ändå är inne på spelenergi, så kommer här Kinks med ”All day and all of the night” live från 1965! En av deras många livfulla och odödliga hits komponerade av Ray Davies.

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0