I did it my way...

Nu är det fredag igen! Och dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

”Egenmäktigt förfarande * en roman om kärlek” är Lena Anderssons bok från 2013, men först nu har jag läst den. Och fångats av den!

 

Poeten och skribenten Ester får en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo. Ester lyckas få en intervju med Hugo och charmeras av honom! Det utvecklas till ett bra föredrag och dessutom blir hon kär i honom. Ömsesidigheten sviktar dock…

 

Jag ska inte avslöja mer av händelserna, men boken är väldigt läsvärd! Språket är oerhört detaljerat beskrivande, så ett sätt som, i varje fall jag, inte stött på på många långa år. Jag fångades i beskrivningarna!

 

Det är ju fredag, så jag tänkte bli lite ”filosofisk” och låna/citera ett par rader ur boken:

”Fysikernas bryderi:   Att vi inte minns det som ännu ej har inträffat.

Filosofernas bryderi:   Att vi minns något bara för att det inträffat.

Psykologernas bryderi:   Att vi minns som det passar oss.

Politikernas bryderi:   Att folk har minne.

Medicinarnas bryderi:   Att minnet sviktar.

De olyckliga älskandes bryderi:   Att minnet av det som hänt förändrar oss.”

 

Och så skivsamlarens bryderi:   Att inte minnas hur originalutgåvan såg ut…  Jaja, men jag minns i alla fall, att det i morgon (26 september) är 46 år sedan det sist inspelade, men näst sist utgivna albumet, av Beatles kom: ”Abbey Road”! Titeln är namnet på gatan i St. John’s Wood, London, där EMI hade sin inspelningsstudio och där Beatles spelade in det mesta av sin musik. Deras producent George Martin satte ihop ett eget ”In my life”-album 1998 och då gjorde Phil Collins Abbey Road-låtarna ”Golden slumbers/Carry that weight/The end” på sitt sätt med ett förlängt trumsolo:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer
Postat av: Rosita

Jag håller precis på med ovan nämnda bok. Inte alldeles lättläst. Bra citat du valde! Jag har inte kommit så långt än.

2015-09-25 @ 16:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0