Tandläkarklubben har möte i kväll...

Nu är det förvisso tisdag, men ändå dags för “Litterära Hörnan”!!!

 

Så lätt jag lurades av bokens titel: ”Svärfar Piraten”. Jag lånade boken och först senare läste jag fortsättningen på rubriken: ”& andra märkliga människor jag mött” (2014). Detta borde jag ha uppmärksammat.

 

Professorn och tandläkaren Sigvard Palmqvist är gift med Piratens dotter i första äktenskapet, Eva. I boken avslöjas att Piraten i tonåren blev pappa till en dotter, som kom att adopteras bort. Här får vi veta vem mamman var och att Piraten i vuxen ålder tog på sig faderskapet.

 

Kapitlet ”I Piratens värld” utgör knappt 40 av bokens 220 sidor  -  dvs mer än 80% handlar om annat än Svärfar! Och då får vi mer eller mindre lockande berättelser om andra människor Palmqvist mött. Givetvis är mycket koncentrerat kring ”tandläkeriet”.

 

Förvisso har jag tillbringat en hel del tid hos tandläkare  -  det gör ont i både mun och börs, men det innebär inte att jag är så insatt i ”odonto-grejorna”. Boken är, trots ett antal stavfel och korrekturmissar, lättläst, men fångar mig inte speciellt. Besvikelsen över det tunna Piraten-avsnittet stör för mycket. 

 

Den lilla Pirat-delen tänker jag nu kompensera! ”Shakin’ all over” var en hit 1960 med Johnny Kidd & Pirates. Fyramannabandet hade en sångare, som inte trakterade något instrument  -   vilket sägs ha påverkat bl a Who och Led Zeppelin till att gruppera sig på samma sätt!

 

Stellan Skarsgård, som ju spelade i Piratens ”Bombi Bitt” gjorde en singel med samma titel en gång i tiden, men den kunde inte Youtube leverera. Så då kom jag att tänka på Jarl Kulle, som regisserade och spelade i Piratens ”Bokhandlaren som slutade bada”. Kulle gjorde två (?) album med ”Badrumssånger”, som jag tänkte spela något från. Youtube hade inget att bjuda på i det fallet heller, så jag instämmer, dvs det blir inte mer musik idag!

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0