Det var längesen jag plocka några...

Äntligen blev det en bok om Östen Warnerbring! Tack, Christer Borg, journalist på Kvällsposten under många år, för ”Östen med rösten * sångare, musikant och underhållare” (2015)!

 

Just ordet ”musikant” är jag väldigt förtjust i! För mig är det något av det finaste man kan vara i musikens värld. Det finns många musiker, sångare, kompositörer etc, men det är få som når upp till epitetet ”musikant”! Benny Andersson är en av dem, Charlie Norman var en annan, liksom Östen! Det bara strömmar musik och musikalitet ur dessa människor, oavsett om de sitter vid ett piano, trakterar ett blåsinstrument eller dragspel, sjunger eller komponerar – de är ”fulla av musik”!

 

Jag väljer att inte göra någon djupare tidplan över Östens liv, utan tar enstaka kortisar i stället och startar med, att Östen föddes som Andersson 1934 i Malmö. Pappa, poliskonstapel, och två bröder ville byta namn och det blev Warnerbring. Ett namn, som Östen inte var förtjust i – folk kunde inte stava  -  ”r”-et i mitten glömdes ofta!

 

Första skivan, 78-varvare, kom augusti 1954: ”Du står vid min sida”.

Östen har sjungit och agerat med många, t ex Harry Arnold, Ernst-Hugo Järegård, Eva Rydberg, Cornelis Vreeswijk, Hasse Andersson.

Tonsatt texter av Hjalmar Gullberg och Fritiof Nilsson Piraten och spelat in dem, liksom ”gjort” Edvard Persson på skiva.

 

Flera gånger, inkl Sverigevinst, i Melodifestivalen och ”Tyrolerhatten…” nämner jag bara i förbigående, liksom ”Det var længe siden jeg plokked nogle blomster”. Östen var populär även i Danmark!

 

Arne ”Besökstid” Ericson lyckades trycka in Piratens livshistoria i en ny text till ”Kivikspolka”  -  Östen sjöng in den  -  Succé! En av mina favoritlåtar!

Mitt favoritalbum med Östen kom hösten 1980: ”Glenn Miller har störtat!” med låtar om bl a Kal de snöar, Satchmo och Thore Ehrling. Claes af Geijerstam var producent.

 

Krogscenen, teatern, folkparken, TV, musikestraden, Tobaksbolagets matsal  -  ingen plats var fel för Östen.

I januari 2006 var Östen på Kanarieöarna för några framträdanden, men avled under vistelsen.

 

Som du kanske redan noterat, så är jag ”helt såld” på den här boken om den där Östen! Låna & läs & minns!

 

Och så var det ju Östen, som uppfann hårdrocken när han satte sig på en grep…  Och då är det givet med mötet mellan Gene Simmons, Paul Stanley och Östen, eller hur?

Kopiera inbäddningskod

En riktig ”kortis”, så klicka en gång till!!! Det blev inte direkt tid för ”Kiss me Kate”…

 

Och så tar vi en dansk lyssningsövning:

 

I dessa ”flyktingtider” tål det att lyssna till Östen och hans text för denna danska visa:

 

 

Go’ april-april-freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0