Idag är en Anna’n dag...

”Stenmark * Mästaren” är skriven av Hasse Andersson och utgiven på Sportförlaget (2016), som ju har givit ut många idrottsböcker genom åren. Boken är i A4 format, vilket ger bilderna i den god rättvisa.

 

Men ska jag vara ärlig, så är detta ingen djuplodande och uttömmande bok, inte ens om en så lågmäld person som Ingemar Stenmark. Detta är en bilderbok med citat från ”höger och vänster”! Och det är ju vackert så, men…

 

Jag blev faktiskt besviken över, att inte få veta speciellt mycket om Mästaren och hans liv och leverne genom åren! Visst får jag veta vilka tävlingar han vunnit och vilka medaljer som tagits, men var tog Människan Stenmark vägen?

 

Flyttade till Tärnaby, blev granne med Stig Strand, flyttade till Monaco och… Vad hände i övrigt utanför tränings- och tävlingspisterna?

 

”Mästarnas Mästare” avfärdas/-verkas på 2 sidor, ”Let’s dance” får ett par sidor till… och så dyker det upp några barn på bild, men inga kommentarer om mammor eller så… Det är nästan mer informerande att gå in på Wikipedia, fullt medveten om, att jag då missar naturbilderna över bl a Tärnaby.

 

Nä, den här boken får bara 1 enda ”slalomkäpp” i betyg av mig!

 

På Youtube finns mycket… som t ex de här italienska bilderna på Stenmark i backen! Smidiga och vägvinnande utförsåk till vackert böljande pianomusik:

 

För tre dagar och 50 år sedan spelade Beatles in “When I’m sixty-four”… jag tycker dock vi firar dagens namnsdagsbarn ”Anna” med Arthur Alexanders låt med samma namn. ”Anna” fanns med på Beatles första album ”Please, please me” 1963 och här har någon lyckats mixa ihop de båda versionerna på ett riktigt smakfullt sätt. Kan tillägga, att det svenska bandet Melvins (!) med Roger Rönning på gitar och sång gjorde en cover på låten!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0