It was fifty-six years ago today...

Idag har jag läst ”Enkel resa Finland – Sverige” (2016) av Stina Grufstedt. Det är en mycket lokal berättelse om hur författaren hamnar i Skåne och sedermera Ystad.

 

Egentligen var jag nog lite tveksam till att låna den här boken på biblioteket, eftersom jag kanske inte skulle komma att läsa den. Boken kändes så ”smal”, både bildligt och verkligt, som om den enkom vore skriven för författarens barn med familjer.

 

Jag började dock läsa och fann många likheter med det som händer idag, dvs familjer lämnar/flyr den trygga hemtrakten för att skapa sig ett bättre liv på en annan plats. Oftast är det krig som får personer att flytta, men i det här fallet, så är det pappans möjlighet till jobb, som får familjen att flytta från Finland. Förhoppningen är också att bryta pappans sprit(o)vanor, jfr Susanna Alakoskis familj.

 

Nio är gammal kommer Stina med familj till Stockholm 1960 och tar tåget till Skåne. Efter något år i Mellanskåne bär det av till Källesjö, just utanför Ystad. Skolgång i Ystad, varefter Stina bryter upp från hemmet. En rörlig ungdomstid följer, men stabiliseras med att hon får jobb i en musikaffär i Ystad.

 

Ägarparets ena son verkar intressant…  och intresserad…  de blir ett par…  och är så fortfarande!

 

Ja, detta är en tunn bok, men berättelsen är läsvärd och skriven i ”koncentrerad form”, dvs enkel och rakt på sak. Pappans spritproblem och Stinas ständiga magbekymmer, men även familjens/släktens sammanhållning är väsentlig. Magproblemen blir dock utredda och tillrättade i Sverige, spriten däremot…  landar i skilsmässa och för tidig död!

 

F ö är musikaffären nedlagd sedan länge…  och Stina fyller 65 i december…  efter att i många år bl a sysslat med tillverkning av hattar! Och jag är glad, att jag läste hennes berättelse!

 

Stinas svärfar, Knut  -  han med musikaffären…  -  var även trummis. Knuts söner, Lennart och Göran (Stinas make), likaså och jag tror att någon av deras barn fortsätter traditionen. Vill minnas, att Lennart trummade på i Danmarks Radios Big Band! Hittade bilder på att de spelade med Georgie Fame och Van Morrison i London 1990. Kan det vara Lennart på trummor? Svänger gör det, i alla fall!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0