Det är nyårsafton och...

På bokens baksida läser jag: ”Det är nyårsafton och på taket till ett höghus i London möts fyra personer som inte känner varandra. De är dock där av samma anledning: just denna kväll har de tänkt begå självmord.” Dessa rader lockade mig att loppisköpa Nick Hornbys bok från 2005.

 

Dessa fyra ”hoppsugna” personer är bokens ”berättare” och får på några sidor i taget förklara vad de tycker om de andra tre och sig själva. Det gör att boken blir lite av ett reportage med snabba aktuella intervjuer av denna kvartett. Ett lite annorlunda författargrepp, kan jag tycka.

 

Efter hand som boken ”rinner på”, så kommer läsaren längre och längre in i de fyras liv och leverne. Och ens sympatier och förståelse för dem varierar, men jag är inte oberörd av det jag läser.

 

En lite udda bok, med start i ett inte alldeles vanligt ämne, men jag ”drogs med”. Hopplös?  -  Hm… Loppis?  -  Ja! Fynd?  -  ja, lite i varje fall!

 

”What are you doing New Yea’rs Eve?” är väl en passande låt? Den skrevs 1947 av Frank Loesser, som bl a gjorde musikalen ”Guys and dolls”. Här hör vi nyårslåten med ”First Lady of Jazz”, Ella Fitzgerald, som sjöng in den 1960 till sin julskiva, ”Ella wishes you a swinging Christmas”:

 

Och efter ”New Year’s Eve” kommer så ”New Year’s Day”… en gammal dänga från 1983 med U2. Det är tredje spåret på deras tredje album, ”War” och blev bandets genombrott och handlar om polska fackföreningen Solidaritets kamp för frihet. Musikvideon till ”New Year’s Day” spelades f ö in i Sälen, Dalarna, men här är det livebilder:

 

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Gott Nytt År!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0