Quiet shadows plays in the evening...

Äntligen en bok om och av Mikael Rickfors, som tagit hjälp av Caroline Grimwalker för att skriva ”Inte bara vingar för pengarna” (2017)! En musikalisk resa om en av Sveriges bästa soulröster.

 

Rickfors föds i Stuvsta, Huddinge, 1948, av unga musikaliska föräldrar, men de är inte gifta… Mamma har, för att citera boken, ”en pågående kärleksaffär med pianot” och pappa har sin kontrabas, men kärleken till varandra och musiken övervinner det mesta.

 

Redan 12 år gammal har Rickfors sitt första band, Mickes Skiffelgroup, och ger sina första konserter för föräldrar och grannar. På radion lyssnar han till Olle Helanders ”I blueskvarter” och skiffelintresset svalnar.

 

Sexton år gammal flyttar Rickfors hemifrån och har gjort sitt gymnasieval: teknisk linje! Siktar på att bli finmekaniker, men läsintresset är inte så översvallande, så efter ett år hoppar han av. Siktar på konstskola, men utbildar sig till typograf och grafiker och tar examen!

 

Men bluesslingorna har nästlat sig in i skallen… Han börjar spela bas i Catnicks, ett coverband. De får en veckolång spelning på Högfjällshotellet i Sälen! Det lät ju fint, men… Svinkallt boende högst upp under takåsarna…

 

År 1968 hör jag för första gången talas om Rickfors. Med ett nytt band, bildat 1967, hör jag Bamboo och deras singel ”Everybody’s gone home” och strax därefter deras uppföljare, Phil Spector’s  ”To know you is to love you”. Baksidan, ”Touch”, var skriven av Rickfors och nu var jag rejält fast! Bamboo kom att vara förband till bl a Hollies på en av deras turnéer i Sverige.

 

Bamboo lyfte aldrig, men efter några år, när sångaren i Hollies lämnade, så gick frågan till Rickfors! En svensk sångare i The Hollies! Det var stort och Rickfors tackade JA. På första albumet, ”Romany”, dök ”Touch” upp igen!

 

Jag tror jag nöjer mig där, fortsättningen finns i den synnerligen läsvärda boken! Även om det inte står något om mitt möte med honom… I en av finalerna för ”It takes 2”-tävlingen i Trelleborg var Rickfors pausunderhållning och jag tävlande… Rickfors lyckades bättre än jag…

 

Mikael Rickfors är en av mina stora svenska favoriter. Han tycks ha egenheten att byta inriktning när det börjar rulla på, oavsett om det handlar om Bamboo, Hollies, Grymlings… Men återkommer med ny energi! Har jag läst årets julbok, tro?

 

Första singeln med Bamboo, ”Everybody’s gone home”, (1968) lät så här. I slutet på 60-talet kom det en och annan svenska låt med ett lite mer internationellt och fylligare sound. Även Shanes, Ola & Janglers och Tages hade utvecklats i den riktningen. Här hör vi dock Bamboo till fina 60-talsbilder…

 

”Magic woman touch” var en av låtarna på det första albumet, ”Romany”, med Hollies och Rickfors. Det kom 1972, var inspelat i Abbey Road Studios och sålde i England sex gånger så många skivor under första veckan som något av deras tidigare album gjort under ett helt år!

 

Rickfors har skrivit låtar till och sjungit med bl a Percy Sledge   -   låtkatalogen är kanske inte jättestor, men stark. Det finns ”Vingar…”, ”Som stormen river…”, Mitt bästa för dig…” m fl, men de kan vi väl spara till ett senare tillfälle, eller hur?

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0