Things ain’t what they used to be...

”Bug out” (2016) är Göteborgaren Oskar Hallberts tredje bok   -   en spännande och lite annorlunda berättelse, där bokens ”Jag” förbereder sig inför världens kollaps.

 

Det filmskapande ”Jaget” hamnar i ett produktionskaos, samtidigt som han börjar inse att världens överkonsumtion, missbruket av naturen och dess resurser samt människans allmänna girighet är på väg att leda till kaos och kollaps. Men ”Jag” har börjat skapa sig en egen tillflyktsort…

 

Så när han tröttnar på filmandet, där han försökt undvika filmbolagets snäva styrning, så tar han hårddisken med den oklippta filmen med sig till sin nyköpta stuga i fjällen. Där ska han bli ”överlevare”! Odla det mesta av sin mat, ordna en egen energiförsörjning och fiska och jaga. Leva med och vårda naturen.

 

Och så kommer en dag en ung kille cyklande…  Ja, resten överlåter jag till dig att läsa i boken…  och det är spännande läsning med dramatik…

 

Som sagt, detta är en bok lite utanför det jag läst tidigare. Den är i ett rappt tempo som drivs med stundtals väldigt långa meningar, där sid 142-3 är praktexemplet! Men jag faller för innehållet och strukturen på berättelsen och trivdes väldigt bra i dess sällskap. Rekommenderas!

 

Dagens överskrift är en låt av Duke Ellingtons son Mercer. Här ser vi den i en inspelning från 1962 med Ellingtons orkester, med i stort sett samma sättning, som när jag såg dem på Malmö Stadsteater den 26 januari 1967, dvs för precis 50 år sedan!!! En enastående upplevelse! Tack, Lennart, för att jag fick följa med!

Saxsolot framförs här av Paul Gonsalves  -  mannen med det sagolika solot i ”Diminuendo and Crescendo in Blue” på Jazzfestivalen i Newport 1956, men den spelningen tar jag en annan dag…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0