I Indialand bak Himalayas rand...

Hur kunde jag missa detta? Det har ju kommit en uppföljare till ”Delhis vackraste händer”, som jag var så förtjust i! Mikael Bergstrand kom redan 2013 med ”Dimma över Darjeeling”! Och det finns ännu en fortsättning, men den ber jag att få återkomma till.

 

I ”Dimma över Darjeeling” är Göran Borg tillbaka i Malmö. Han jobbar på en reklambyrå i staden och så har han börjat gå i terapi, efter att hans dotter Linda hade uttryckt, att han borde ta tag i sitt liv…

 

Och så kommer en signal om att hans vän Yogi i Indien äntligen ska gifta sig. Göran tar sig en tur till Indien igen. Och så är livet för Mr Gora igång igen, med allt som händer. Och det är mycket och inkluderar allt från teodling till Maud Olofsson! Och mer därtill!

 

I första boken fångades jag av personerna, miljöerna och sättet att berätta. Här blir det lite till av den basen, som gör att jag omedelbart fångas! Nästan sträckläser. För det här gillar jag!

 

När det gäller indisk musik går mina tankar alltid direkt till Ravi Shankar, den store sitarmästaren. Idag får dock hans brorson, Ananda, stå för musiken och är lite mer elektrifierat, men ändå med sitar och de indiska klangerna. 1970 köpte jag hans första och självbetitlade album, för där fanns hans version av ”Jumping Jack Flash”, Rolling Stones’ hit från 1968! Ananda Shankar:

 

I boken beskrivs en ganska yster dans och vad passar då bättre än en flamenco? Vad sägs om de här flinka gitarrkliarna Tommy Emmanuel, John Jorgensen och Pedro Javier Gonzàlez som ger sig på ”Sultans of Swing”   -   och nog är det swing alltid, inte minst ca 5 min in i framförandet!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0