Vart jag mig i världen vänder... försvinner länder…

Tänk att boken ”Länder som försvunnit 1840-1970” finns… Arkitekten och författaren Bjørn Berge gav ut den 2016! Tack biblioteket, för att boken ”frontades”, annars hade jag aldrig lånat den.

 

Berge har gjort en del begränsningar i urvalet, dels med årsspannet, men framför allt, med att de försvunna länderna ska ha hunnit ge ut frimärken! Som visas i boken! Dessutom satte han kravet att hitta ögonvittnesskildringar från länderna.

 

Hur mycket dessa krav har påverkat urvalet klarar jag inte av att bedöma  -  det blev en lång rad länder i alla fall. Några enstaka, som Biafra, kände jag till, men Sydmoluckerna, Ryukyu, Corrientes m fl var inte så bekanta… Några länder fanns mindre än ett år, men lyckades ändå få ut frimärken.

 

Nandgaon med Indien som granne, fanns i närmare 100 år och Bhopal hann fira 130-årsjubileum. Det senare området är väl numera mest känt för miljöskandalen, som amerikanska Union Carbides pesticidfabrik ställde till med, när de 1984 släppte ut metylisocyanat, som dödade och skadade 10.000-tals människor.

 

Oranjefristaten fanns nästan 50 år innan det införlivades med Sydafrika, medan Eldslandet på sydspetsen av Sydamerika inte hann skaffa 1-årstårtan ens.

 

Östkarelen, Danzig, Allenstein och Schleswig är exempel på länder i det nordiska närområdet, men som inte finns kvar. Schleswig fanns 1864-7 innan det delades vid ett listigt val, så att norra delarna, ner till just norr om Flensburg, tillfaller Danmark och resten förenas med Holstein. Konstnären Emil Nolde hann födas i landet Schleswig strax innan delningen!

 

Absolut en udda bok, men den var kul att läsa! Länder ”kommer och går”, men frimärkena består… Värd en tur till biblioteket!

 

Dagens överskrift leder direkt till en hit med Den Svenska Björnstammen! ”Vart jag mig i världen vänder” blev Norrköpingsbandets genombrott 2011.

 

Och så tar jag en usel “P3-övergång”: Länder försvinner, liksom artister… som holländskan Bonnie St. Clair…  som hade en hit 1972 med frimärksantydan…  ”Clap your hands and stamp your feet”… ”övergången” och låten håller väl ungefär samma klass…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0