It was fifty years ago today... och mer därtill!

”Kärlekens miljonär” sjöng Ann-Louise Hanson in 1975 och nådde som bäst sistaplatsen med den på Svensktoppen i januari året efter. Nu har det blivit titeln på hennes och maken Bruno Glenmarks bok (2017).

 

Kristianstadstösen Ann-Louise föddes 4/4-44 och menar att 4 alltid varit något av hennes tursiffra. Hon och hennes bror växte upp med mamma och pappa, men bodde ofta hos mormor och morfar, eftersom det var lite knackigt med familjens ekonomi. Ann-Louise började tidigt sjunga, även offentligt.

 

Hon träffade Tomelillapågen Bruno, de blev (och är fortfarande) ett par och fick 3 barn. Ja, det är lite grovt tillyxat det lilla paret berättar om sin uppväxt i den här boken. Resten är mer att betrakta som ett CV med vackra bilder…

 

Det finns en skaplig diskografi i slutet av boken, men jag hittar inget om varför man valde att spela i just dessa cirka 600 sånger. Vem valde sångerna? Vem skrev oftast melodierna och texterna? Ja, jag ser ju att Anders Glenmark skrev lite vid countrysatsningen runt 1980, men i övrigt?

 

Och varför får jag inte veta något om själva inspelningarna? Vilka musiker deltog? Vem arrangerade och producerade? Ja, jag vet ju att Jan Johansson med trio spelar på ”Jag hade en gång en båt” från 1966, men det är ju Cornelis Vreeswijks skiva! Med Anders Burman på Metronome som producent!

 

Jag önskar inte redovisning av alla inspelningar, men…  För mig är dock den definitiva droppen bokens uppslag med artister, som hon jobbat med genom åren! Där man inte ens klarar av att stava namnen på sina dåvarande kollegor, som Carli Tornehave, Sonya Hedenbratt, Kiki Dee, Acker Bilk, Sven Melander eller Martin Stenmarck, korrekt… Vilken brist på respekt! Det finns ju hjälpmedel för kontroll… ja, då tar jag fram sågen! Lägg inte tid på den här boken!

 

Börjar med en 60-talare! Ann-Louise sjunger Stig Olins ”Jag tror på sommaren” och har sällskap av Carl-Gustaf Lindstedt i detta TV-klipp. Låten skrevs i slutet på 1966 inför höstavslutningen på radioprogrammet ”Frukostklubben” och sjöngs där den 21 december av hela familjen Olin. Här Ann-Louise i cafémiljö:

 

Ann-Louise har medverkat i Melodifestivalen ett antal gånger, både som tävlande och ”pausunderhållning”. Så här lät hon och kamraterna Carson och Malmkvist år 2013 i ”Pensinär”:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0