Ein bißchen Frieden, ein bißchen Träumen...

Boktiteln ”Honeckers kanderade äpple” fick mig att stanna till! ”Frontningen” på biblioteket hade gjort nytta och jag lånade boken skriven av Claudia Rusch (2003).

 

Rusch föddes 1971 i Stralsund, växte upp på Rügen och i Brandenburg innan hon och hennes familj 1982 flyttade till Östberlin. Hennes föräldrar var kritiska till DDR-regimen och var ständigt bevakade och kontrollerade av Stasi och dess ”medhjälpare”.

 

Detta är tonåringens berättelse om att leva i den kommunistiska diktaturen! En mycket intressant läsning om de vardagliga vedermödorna, men också med de egenskapade friheter, som kunde tas. Presterade du bra i skolan och gick med i ”Freie Deutsche Jugend”, så fanns det belöningar att erhålla…

 

Helt plötsligt kunde man bli uttagen till att följa med på studiebesök i utlandet! Och få nya kontakter… och förhoppningsvis genomskåda hemlandet och, inte minst, dess styressätt… samtidigt som man ändå var under kontroll…

 

Detta blev en överraskande god läsupplevelse! Jag tyckte om att läsa om Östtyskland strax före, under och efter ”Die Wende”, dvs förvandlingen till det förenade Tyskland. Just att boken är skriven av en ung icke-politiker/-historiker, som ”var med”, tilltalade mig. Klart läsvärd bok!!!

 

Ralph Siegel skrev, som vanligt, musiken och Berndt Meinunger till ESC-vinnaren 1982 och Nicole (Seibert) sjöng. Undrar om bokens författare Claudia Rusch fick/kunde se tävlingen? En vacker sång är det. Tycker den går att lyssna på även nu många år efter, bara jag slipper Nicoles engelska version!

 

 

Go’ Donnerstag!!!

 

Haj å Goodbaj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0