Semesterbilbanden I bokformat...

En gammal Nick Hornby-bok, kan de’ va’ nå’t? Bokens titel är ”31 låtar” (2003) och musikintresserad, så är det ju lätt att lista (!) ut att jag inhandlade… Boken har några år på nacken, men innehållet kan vara läsvärt ändå.

 

Hornby skriver om 31 favoritlåtar och han gör det med inlevelse och kunnande. Det är en bred samling med musik från Röyksopp till Rolling Stones. Jag nästan önskar att det fanns ett bifogat soundtrack med alla 31 spåren.

 

Jag uppskattar att ”Rain” med Beatles finns med, en av mina favoritlåtar med dem! Ska dock erkänna, att ett par av låtarna och banden är helt obekanta för mig, men de kan vara bra trots det…

 

Visst är jag lite av listbitare, så detta är ett kul sätt att samla ihop musik man gillar. Förresten  -  vem har inte spelat in ”bilkassettband” inför semesterturen…? Hornbys variant som bok är helt ok, tycker jag.

 

Bob Dylan finns givetvis representerad på Hornbys lista, både som kompositör och artist. En av låtarna, ”Mama you’ve been on my mind”, skrev han redan 1964 under en resa i Europa. Han spelade in låten, men gav inte ut den förrän 1991! Hornby har plockat in Rod Stewarts version från 1972 på sin lista, medan jag bryter listmönstret och tar en inspelning av George Harrison! Hans vackra och lågmälda demoinspelning gavs ut 2011, 10 år efter hans bortgång, och låter så här:

 

Beatles-bidraget på Hornbys lista är alltså ”Rain”, en bra titel att ha med på ett bilband… En av mina favoriter och jag förstår inte riktigt varför låten bara fick vara en singelbaksida…  A-sidan var ”Paperback writer”, som jag också gillar, men ändå. Singeln kom 1966. ”Rain” är väl mest känd för inspelningens sista takter, där ljudet kördes baklänges! Första gången den tekniken användes! Min vurm för låten ligger främst i det suveränt fantasifulla basspelet av Paul och det kreativt drivande trummandet av Ringo, men sjungandet är inte så tokigt det heller…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0