Scary monsters...

”Operation cobra” med undertiteln ”En fantastisk idé” är en bok som överraskar! Dan Hansén, forskare, och Jens Nordqvist, journalist, kom med denna verklighetsbaserade bok 2006.

 

Boken är alldeles för skrämmande för att återberättas, så jag håller mig till…  ”detta hade jag ingen aaaning om”!

 

En alldeles otrolig idé dyker upp i skallen på en person, som dessutom förmår att driva sin idé vidare med hot osv. I verkligheten! I 80-talets Sverige! Detta är Sveriges genom tiderna största utpressningsfall!

 

Skulle detta kunna hända igen? I dagens Sverige? Inte omöjligt…  Boken väcker onekligen rädslor och är svår att släppa!

 

Dagens överskrift är förvisso en albumtitel med David Bowie, men jag satsar ändå på en mjuk fin låt från 1980 med skotten Gerry Rafferty: ”The royal mile”. Låten fanns med på Raffertys fjärde album, ”Snakes and ladders”.

 

Lite av samma stämning, takt och ton hittar jag i ”We don’t talk anymore”, skriven av Alan Tarney från Tarney/Spencer Band. Gitarristen i Shadows, Bruce Welch, producerade och Cliff Richard sjöng och fick sin första Englandsetta sedan ”Congratulations” (1968). Cliff ”live” i ”We don’t talk anymore” (1979):

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0