We were sad of getting old...

Adele, med den maffiga rösten, har väl ingen kunnat undvika! Jag har läst boken om ”Adele” skriven av Sean Smith, min pocketutgåva kom 2017.

 

I maj 1988 fick nittonåriga Penny i Edmonton, Middlesex, en dotter och de fick bo på ett hem för ogifta mammor i Finsbury Park. Pappa Marc var fönsterputsare i en annan stad. Mormor rycker in och hjälper till.

 

Fyra år senare smugglas lilla Adele under mammans rock in på en konsert med The Beautiful South, det blev första konserten för den nyblivna Tottenham-bon. Året efter blir det en konsert med The Cure, som blir ett favoritband.

 

Jag tänker inte bidra med hela Adelestoryn, men det är mycket flyttande! Mamman är en central person, men även mor- och farföräldrar hjälper till att styra upp det hela.

 

År 2002 kommer hon in på Brit School i Croydon och musikvägen påbörjas. Och framgångar i skolan ger möjligheter och förhoppningar även utanför!

 

Jag läser med en blandning av ”jaså” och ”aha-igenkännande” efter hand som hennes liv och karriär går vidare. Blir ibland lite fundersam på författaren…  ibland känns det som att han verkar ha medlemskort Nr 1 i Adeles fanclub…

 

Boken är stundtals lite onyanserad och okritisk. Ändå läser jag vidare och konstaterar, att Adele jobbar hårt för att hitta en stil och en idé om vad som ska sjungas. Och hur. Så, även om jag hyvlar av lite av författarens rosor, så känns det som att hon håller på att skapa sig ett bra artistliv. Kanske t o m att bli en förebild!

 

”When we were young”, av Adele tillsammans med Tobias Jesso Jr, kom som singel 2016, men fanns redan på albumet ”25” (2015). En stark soulballad framförd med Adeles sedvanliga energi! Här hör/ser vi den i en s k ”live-in-studio”-spelning:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0