Home sweet home… town...

Mäster Elias har jag hört talas om, men egentligen bara för hans roll som chefredaktör för tidningen Aurora i Ystad, samt för hans insats i att få ett Ystads konstmuseum byggt (invigdes i samband med Fritidsutställningen 1936). Nu har jag läst Per-Erik Sjöstens bok ”Mäster Elias” (2011) för att få veta mer.

 

Men det visade sig inte helt enkelt att få veta mer. Över en tredjedel av boken är texter Elias skrivit i Aurora! Det är ledare, krönikor etc, men berättar inte så mycket om hur han själv har det.

 

Elias Nilsson (1889-1943) var socialdemokrat och engagerad i många olika saker. Han har också möjligheten, att via tidningen föra fram åsikter, men det sker inte ofta. Däremot försöker han på andra vis debattera och påverka. Mycken energi lägger han t ex på att försöka bevara de gamla fina husen i Ystad. Klostret, som nyss firat sitt 750-årsjubileum, var ytterst nära att rivas för runt 100 år sedan!

 

Det fanns fler hus och kvarter, som skonades tack vare Elias. Statyn Bäckahästen på Stortorget och nyss nämnda Fritidsutställningen var han initiativtagare till, liksom Konstföreningen.

 

En aktiv och känd person, men trots det, så finns det väldigt lite uppgifter om honom. ”Hans” Aurora, vars sista nr kom nyårsafton 1957, hade bara en enda bild på honom i sitt arkiv! Bilden var tagen av en av hans arbetskamrater, f ö min hustrus pappa!

 

Kul att läsa om hans olika engagemang, men jag får nästan uppfattningen, att han var mest aktiv i att komma med idéerna och delta ett tag därefter, men sedan lämna projekten före slutförandet. Vid den tidpunkten var han redan inne på nya frågor och projekt   -   ingen ”avslutartyp” alltså! Trots allt, ganska kul att läsa om vad han påverkat i staden.

 

När vi nu ändå är i Ystad, så klämmer jag till med det nyaste i musikväg från sta’n! Först ”snabbköpskassörskan” Frida Green och hennes alldeles nya ”Beat ’em up. En röst och låt som onekligen fångar, tycker jag.

 

Och varför inte fortsätta med ”grannens påg”, John De Sohn”, i hans sprillans nya ”Made for you”. Tyvärr inga rörliga bilder här heller, men lyssna går ju bra ändå.

 

 

Go’ Låååångfreda’ & Glad Påsk!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0