Härifrån till... Lofoten…

Vid 6 års ålder kom författaren Sigrid Combüchen till Sverige från Solingen, Tyskland, och har tidigare skrivit bl a om en tysk familj och dess relation till nazismen. År 2017 kom boken ”Sidonie & Nathalie – Från Limhamn till Lofoten”, som knyter ihop huvudpersonernas flykt från krigets Europa till Sverige.

 

Sidonie och Nathalie råkar mötas ”i flykten”, så att säga, och fortsätter tillsammans, trots att de egentligen inte vill. De delar på sig, men lyckas agera räddare när endera parten råkade i bekymmer med hälsa, pengar etc.

 

Boken pendlar mellan 1944-45 och sextio år senare. Många länder passeras under flykten och via Danmark når de Sverige. Combüchen skriver: ”I Sverige råder ordning. Det är lätt att förakta ordning. Det är det folk inte förstår när det är ordning: den tar tid att skapa och ingen alls att rasera.”

 

De två flyktingarna lyckas dock ta sig fram till jobb, resor, nya jobb och kommer i krigets slutfas till Lofoten, Norge. Jag ska inte avslöja mer händelser än så av denna fiktiva, men händelsemöjliga bok.

 

För mig krävde boken ganska stor koncentration. Den är skriven på ett sätt, som gjorde att jag tyckte jag behövde vara ganska noggrann i min läsning för att inte missa nyanserna. Välskrivet och väl värt att läsa.

 

Låtvalet blev, men tanke på resandet i boken, ganska enkelt! En norsk-dansk-svensk trio framför ”Lys og varme”: Åge Aleksandersen, Lars Lilholt och Björn Afzelius, varav den förste skrev låten 1984. Den här versionen tycks komma från Aleksandersens album ”Mit Danske eventyr” (2000). Stämningsfullt och oerhört vackert! Inte ett öga torrt!!!

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0